ارزیابی فلوروسکوپی جابجایی قدامی تی بیا در فازهای اکسنتریک و کانسنتریک تمرینات توانبخشی زانو در مردان با آسیب لیگامان متقاطع قدامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افزایش مفرط جابجایی قدامی تی بیا در تمرینات توانبخشی تنش وارد بر زانوهای با پارگی لیگامان متقاطع قدامی را افزایش می دهد. تمرینات لانج (Lunge exercise) و اکستانسیون زنجیره باز زانو، تمرینات رایج در توانبخشی این لیگامان هستند، ولی آگاهی کافی در مورد جابجایی قدامی تی بیا در دو فاز اکسنتریک و کانسنتریک آن ها وجود ندارد. این مطالعه جابجایی قدامی تی بیا در فازهای اکسنتریک و کانسنتریک این دو تمرین بین زانوهای سالم و با آسیب لیگامان مقایسه کرد.

روش بررسی

با روش نمونه گیری غیراحتمالی ساده، 14 مرد با آسیب یک طرفه لیگامان متقاطع قدامی برای ورود به این مطالعه مقطعی انتخاب شدند. شرکت کنندگان از کلینک های فیزیوتراپی دانشگاه فراخوانده شدند. از یک فلوروسکوپ تک صفحه ای برای تصویربرداری از زانوی شرکت کنندگان در حین انجام تمرینات لانج و اکستانسیون زنجیره باز با پای سالم و آسیب دیده در ترتیبی تصادفی استفاده شد. تصویربرداری در مرکز رادیولوژی بیمارستان سینا، تهران، از دی تا اسفند 1392 انجام شد.

یافته ها

 در تمرین لانج، تفاوت معناداری بین جابجایی قدامی در زانوی سالم و آسیب دیده و فازهای اکسنتریک و کانسنتریک مشاهده نشد. در اکستانسیون زنجیره باز، جابجایی قدامی در زانوهای آسیب دیده در اکستانسیون صفر درجه بیشتر از زانوهای سالم بود (0/007P=). جابجایی قدامی در فاز اکسنتریک این تمرین، در زوایای صفر (0/040P=) و °15(0/024P=)، بیشتر از فاز کانسنتریک بود.

نتیجه گیری

 در تمرین لانج، مقدار جابجایی قدامی تی بیا در فازهای اکسنتریک و کانستریک و زانوهای سالم و آسیب دیده تفاوتی نداشت، اما، در زوایای صفر تا 15 درجه ی تمرین اکستانسیون زنجیره باز، در فاز اکسنتریک بیش از کانسنتریک و در زانوهای آسیب دیده به بیش از زانوهای سالم بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
512 تا 519
لینک کوتاه:
magiran.com/p2053164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!