بررسی نشانه های بالینی مبتلایان به آنومالی وریدی عروق سیستم عصبی مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آنومالی وریدی شایعترین ناهنجاری عروقی سیستم عصبی مرکزی است که با توجه به مکان درگیری می تواند علایم مختلف عصبی ایجاد کند. شناخت علایم بالینی و عوارض احتمالی این بیماری کمک شایانی به تشخیص و درمان آن می نماید. این مطالعه با هدف بررسی تظاهرات بالینی بیماران مبتلا به آنومالی وریدی صورت گرفت.

روش بررسی

این مطالعه هم گروهی آینده نگر که در بیمارستان سینا شهر همدان از فروردین 95 تا اسفند 1396 انجام شد، تعداد 41 بیمار مبتلا به آنومالی وریدی مورد بررسی قرار گرفتند. داده های بیماران از نظر مراجعات آنها در طی دوره پیگیری گردآوری و نتایج آن گزارش گردید.

یافته ها

در این مطالعه 21 نفر (51/21%) مرد و 20 نفر (48/79%) زن با میانگین سنی بیماران 2±50 سال بررسی شدند. شایعترین نشانه اولیه بیماری تشنج در 20 بیمار (48/78%) بود. بیشتر ضایعات در لوب پریتال با 11 مورد (26/82%) و سپس در لوب فرونتال با هشت مورد (19/51%) بود. از نظر عوارض طی فالوآپ 16 بیمار (39/02%) بدون عارضه، 16 بیمار دچار 48 اپیزود تشنج، هفت بیمار دچار 9 اپیزود خونریزی مغزی، دو بیمار دچار همی پارزی اندام، یک بیمار دچار سردرد و یک بیمار دچار فلج عصب شش مغزی شد. از نظر بیماری و ریسک فاکتورها به ترتیب 9 بیمار (26/82%) مبتلا به فشارخون بالا، پنج بیمار (12/19%) مبتلا به مننژیوم و سه بیمار (7/31%) مبتلا به دیابت بودند. هفت بیمار (17/07%) سابقه خانوادگی مثبت داشتند که شیوع علایم و عوارض در آن ها بالاتر از سایر بیماران بود.

نتیجه گیری

 بیشتر ضایعات به صورت تک گیر و شایعترین علامت بالینی آن تشنج بود. ضایعات سوپراتنتوریال بیشتر با تشنج و ضایعات اینفراتنتوریال بیشتر با خونریزی همراه بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
526 تا 531
لینک کوتاه:
magiran.com/p2053166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!