جداسازی فاژ لیتیک اختصاصی اشریشیاکلی از فاضلاب و بررسی اثر ضدمیکروبی آن در گوشت مرغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه با توجه به مضرات استفاده از نگه دارنده های شیمیایی مواد غذایی، استفاده از نگه دارنده های طبیعی افزایش یافته است. باکتریوفاژها (فاژها) انگل های اجباری باکتریایی هستند که برای انسان و حیوان بی خطر می باشند، لذا می توانند به عنوان عوامل ضدمیکروبی طبیعی مناسب در مواد غذایی به کار روند. هدف این تحقیق، جداسازی فاژ لیتیک اشریشیاکلی از فاضلاب، شناسایی و ارزیابی کارایی آن در کنترل اشریشیاکلی درگوشت مرغ بود.

مواد و روش کار

باکتری اشریشیاکلی کاستلانی  (1330: PTCC) از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تهیه شد. فاژ مورد نظر از فاضلاب کارخانه لبنی ملایر جداسازی و اثر ضدمیکروبی آن از طریق ایجاد پلاک بررسی شد. مورفولوژی و تشخیص خانواده احتمالی آن با میکروسکوپ الکترونی گذاره (TEM) مشاهده و بررسی شد. طیف میزبانی علیه 5 سویه اشریشیاکلی و اثر آن علیه باکتری های سالمونلا انتریکا، استافیلوکوکوس اورئوس و یرسسینیا انترکولیتیکا نیز ارزیابی شد. تاثیر فاژ لیتیک اختصاصی اشریشیاکلی بر میزان آلودگی اشریشیاکلی تلقیح شده در گوشت مرغ نیز بررسی شد.

یافته ها

 فاژ جداسازی شده فاقد دم، دارای کپسید کروی، و به احتمال زیاد متعلق به خانواده تکتی ویریده بود. فاژ مورد نظر برخلاف سایر جنس های مورد آزمون، بر 5 سویه اشریشیاکلی انتخابی اثر ضدمیکروبی داشت. نتایج تاثیر فاژ بر میزان آلودگی اشریشیاکلی در گوشت مرغ نشان داد که میزان باکتری از 10log 3 پس از 24 ساعت به 10log 8/1 رسید و پس از 4 روز به کمتر از 1 سیکل لگاریتمی رسید.

نتیجه گیری

 فاژ جداسازی شده اثر ضدمیکروبی قوی بر اشریشیاکلی داشت؛ بنابراین می تواند کاندیدای مناسبی به عنوان نگهدارنده جهت کاربرد در مواد غذایی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
180 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p2054484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!