خطاهای دارویی و میزان گزارش دهی آن توسط پرستاران بخش های مراقبت ویژه اردبیل در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دارو درمانی بخش مهمی از فرایند مراقبت از بیمار می‫باشد که انجام صحیح و ایمن آن از استانداردهای حرفه ای بوده و بی توجهی به آن زمینه ساز خطا و عوارض غیرقابل جبران برای بیمار می‫باشد. ارزیابی خطای دارویی برای مدیریت خطا و ارائه مراقبت ایمن ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین شیوع خطای دارویی و گزارش دهی آن توسط پرستاران بخش های مراقبت ویژه اردبیل انجام گرفت.

روش کار

این پژوهش، مطالعه ای توصیفی- مقطعی بود که به روش سرشماری روی 208 نفر از پرستاران بخش های مراقبت ویژه شهر اردبیل در سال 1396 انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه تجدید نظر شده خطای دارویی جولایی و همکاران بود. داده ها پس از ورود به نرم افزارSPSS-22  با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری؛ من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

تحلیل داده ها نشان داد که در مجموع 86/4 درصد پرستاران در 6 ماه گذشته، حداقل یک مورد خطای دارویی داشتند و میانگین خطاها در همین دوره زمانی، 3/6 مورد به ازای هر پرستار بود که 2/68 درصد خطاها به آسیب جسمی بیمار منجر شده و 19/46درصد از خطاها توسط پرستاران به مسئول بخش گزارش شده بود. میانگین گزارش خطا 0/7 مورد به ازای هر پرستار تعیین گردید. شایع ترین انواع خطاهای دارویی به ترتیب شامل دیر یا زود دادن دارو (41/1%)، ندادن داروی تجویز شده (37/7%) و دادن چند داروی خوراکی با هم (30/9%) بود.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان دهنده بالا بودن خطای دارویی و در عین حال گزارش دهی پایین خطاهای مزبور می باشد. لذا برگزاری کلاس های بازآموزی در ارتباط با داروشناسی و اصول صحیح اجرای دستورات دارویی و اتخاذ راهکارهای مدیریتی برای ترغیب پرستاران در مورد گزارش خطا و بررسی علل عدم تناسب گزارش خطا با میزان خطا و عوامل تاثیرگذار در آن پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
184 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p2055189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!