تاثیر ویتامین های E و B2 (ریبوفلاوین) بر رشد، بازماندگی و فاکتورهای خونی و ایمنی ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio, Linnaeus 1785)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ویتامین ها یک گروه مشتق از ترکیبات آلی هستند که به عنوان اجزای ضروری جیره های غذایی ماهی ها و میگو ها جهت رشد، تکثیر و سلامتی آنها مورد استفاده قرار میگیرند. این تحقیق در طی ماه های مرداد و شهریور سال 1389 به مدت 8 هفته در مجتمع تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی شهید رجایی ساری انجام گردید.  در این تحقیق اثر ترکیبی سطوح مختلف از ویتامین  Eو ریبوفلاوین بر رشد، بقاء و فاکتورهای خونی و ایمنی ماهی انگشت قد کپور معمولی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور بچه ماهیان کپور معمولی با جیره غذایی  SFC با سطوح مختلفی از ترکیب ویتامین هایB2 + E (mg/kg20+240،15+160،7+80) مورد تغذیه قرار گرفتند. همچنین یک گروه شاهد  بدون اضافه کردن مکمل ویتامینی مورد تغذیه قرار گرفتند. نتایج مقایسه پارامترهای زیست سنجی و شاخص های رشد بر اساس تیمارهای مختلف، ترکیب سطوح ویتامین B2  +  Eدر جیره غذایی ماهیان نشان داد که این تیمارها از لحاظ  تمامی فاکتورهای ارزیابی شده بجز ضریب چاقی(CF)دارای اختلاف معنی دار آماری می باشند(P≤0.05). بعلاوه نتایج مقایسه فاکتورهای خونی و بیوشیمیایی خون در بین تیمارهای مختلف جیره غذایی نشان داد که این تیمارها از لحاظ فاکتورهای گلبول قرمز، هماتوکریت، غلظت هموگلوبین داخل گلبولی، نوتروفیل، لنفوسیت و IgM در بین تیمارهای مختلف دارای اختلاف معنی دار می باشند(P≤0.05). بیشترین رشد در ماهیان تیمار 1 (31/1±16/28گرم) و کمترین میزان در تیمار شاهد (72/0±03/18 گرم) بدست آمد. بر پایه نتایج به نظرمی رسد که غلظت بهینه ویتامینE +B2</sub> در جیره غذایی بچه ماهیان کپور معمولی mg/kg 7+80 می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2055602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!