خصوصیات بیوشیمیایی و ضدمیکروبی باکتری های اندوفیتی جدا شده از بومادران (Achillea millefolium) و کتیرا (Astraglus gossypinus) مناطق جغرافیایی استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گیاهان دارویی بومادران (Achillea millefolium) و کتیرا (Astraglus gossypinus) به علت خواص درمانی متعدد در منطقه خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد. حضور میکروب های اندوفیت در گیاهان دارویی در سال های اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است. اندوفیت ها باکتری ها و کپک هایی هستند که درون بافت گیاهان حضور دارند و علاوه بر فوایدی که برای گیاه دارند حاوی ترکیبات زیست فعال موثری می باشند. در این تحقیق باکتری های اندوفیت از گیاهان دارویی بومادران و کتیرا جداسازی شدند. اثر ضدباکتریایی و ضدکپکی آن ها با روش انتشار دیسکی بر روی استافیلوکوکوس اورئوس (ATCC 6538)، اشریشیا کولای (ATTC 35218)، سالمونلا تیفی موریوم (ATCC 14028)، لیستریا مونوسیتوجنز (PTCC 1163) و آسپرژیلوس نایجر (PTCC 5154) مورد بررسی قرار گرفت. باکتری هایی که اثر ضدمیکروبی داشتند از طریق تعیین توالی ژن16S rDNA، خصوصیات بیوشیمیایی و آنزیمی مورد شناسایی دقیق تر قرار گرفت. باکتری های جداسازی شده از گیاه بومادران و کتیرا به ترتیب باسیلوس سافینیس و باسیلوس پومیلوس بودند که اثر مهاری روی کپک مورد آزمایش را داشتند. باسیلوس سافینیستوانایی تخمیر قندهای گلوکز، ساکاروز، لاکتوز و مانیتول را داشت. در حالی که باسیلوس پومیلوس جداسازی شده از گیاه کتیرا تنها گلوکز را تخمیر کرد و دارای آنزیم های اکسیداز، کاتالاز و آمیلاز بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2055732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!