بهینه سازی روش میکرواستخراج مایع- مایع پخشی برای آنالیز کلرپیریفوس در ادرار با استفاده از روش کمومتریکس

پیام:
چکیده:
اهداف
استفاده از روش های میکرواستخراج ساده و ارزان قیمت با بهره دهی بالا برای آماده سازی نمونه ها در سم شناسی قانونی مورد توجه هستند. امروزه می توان از کمومتریکس با تعیین عوامل مهم و تاثیرگذار بر پاسخ، برای بهینه سازی روش های استخراج استفاده نمود. هدف از این مطالعه، طراحی و بهینه سازی یک روش میکرواستخراج مایع- مایع پخشی (DLLME) برای استخراج کلرپیریفوس از ادرار با استفاده از روش کمومتریکس بود.
مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، ابتدا روش DLLME به منظور آماده سازی ادرار برای آنالیز کلرپیریفوس طراحی شد. سپس از مدل تاگوچی برای غربالگری و بررسی نقش عوامل تاثیرگذار بر استخراج کلرپیرفوس از ادرار استفاده شد و برای بررسی برهم کنش این عوامل، یک طرح مرکب مرکزی مورد استفاده قرار گرفت. پس از اعتبارسنجی داده های اخذشده، کلرپیریفوس با استفاده از روش بهینه شده DLLME از ادرار استخراج و توسط روش کروماتوگرافی بالا با ردیاب آرایه دیود نوری (HPLC-PDA) شناسایی و تعیین بهره دهی شد.
یافته ها: روش DLLME-HPLC-PDA بهینه شده در محدوده غلظتی 5/0 الی 4میکروگرم بر میلی لیتر، خطی بود و ضریب R2 برابر 9996/0 محاسبه شد. حداقل مقادیر قابل تشخیص و قابل اندازه گیری به ترتیب برابر 082/0 و 25/0میکروگرم بر میلی لیتر تعیین شد. بهره دهی روش در شرایط بهینه 95.6% محاسبه شد.
نتیجه گیری: از روش بهینه شده DLLME-HPLC-PDA می توان به عنوان یک روش ساده، سریع، ارزان قیمت، حساس و دقیق برای آنالیز کلرپیریفوس در نمونه های ادرار در آزمایشگاه های سم شناسی بالینی و قانونی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!