ارزیابی مولفه های موثر در پایداری امنیت مناطق مرزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حفظ و گسترش امنیت مناطق مرزی دغدغه همیشگی کشورهایی است که دارای مرزهای مشترک طولانی با همسایگان خود می باشند. دیدگاه های نوین درزمینه امنیت‎سازی مناطق مرزی بر استراتژی توسعه پایدار مناطق مرزی تاکید فراوان دارند. در حقیقت آنچه می تواند امنیت مناطق مرزی را تضمین نماید، توسعه پایدار مناطق مرزی است.

روش

 این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. اطلاعات و یافته های پژوهش از طریق منابع کتابخانه ای و اسنادی و مشاهدات میدانی و با اجرای پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی بر روی 220 نفر به دست آمد. شاخص های موردبررسی در این پژوهش، هفت شاخص (اقتصادی - اجتماعی، محیط کالبدی، نقش دولت، تحول کارکرد مرز، میزان دسترسی ها، امنیت شهری، عملکرد رسانه ها) می باشد که برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از آزمون T و رگرسیون چند متغیری استفاده شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده نشان داد که بین متغیرهای پژوهش در محدوده موردمطالعه رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد و این مولفه ها و شاخص ها در تعادل منطقه ای و پایداری مناطق مرزی تاثیر بسزایی دارند. همچنین مشخص گردید متغیرهای نقش دولت، تحول کارکرد مرز و دسترسی ها در افزایش پایداری امنیت مناطق مرزی تاثیر دارند و این متغیرها می توانند 6/82 درصد از تغییرات متغیر پایداری امنیت مناطق مرزی را تبیین کند.

نتیجه گیری

سرمایه گذاری بیشتر دولت در شهرهای مرزی و ایجاد طرح های بزرگ صنعتی که این باعث جمعیت پذیری بیشتر و ماندگاری جمعیت در این شهرها شده و به تبع آن ترددها، مشارکت ها و توجه دولت به سرمایه گذاری ایجادشده بیشتر شده و حفاظت مرزی و درونی افزایش یافته و درنتیجه احساس امنیت در شهروندان زیادتر می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 228
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!