شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی و تعیین ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در زنان شاغل در کارگاه های تولیدی پوشاک شهر یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلالات اسکلتی- عضلانی قسمت فوقانی بدن، پیامد بهداشتی نامطلوب و شایعی در بین شاغلین صنعت پوشاک می‏باشد. جهت بهبود وضعیت، ارزیابی ارگونومیک محیط کار ضرورت دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی و نیز تعیین ریسک ‏فاکتورهای مرتبط با آن در شاغلین کارگاه‏های تولیدی پوشاک انجام گرفت.

روش بررسی

در این مطالعه، 150 زن شاغل در کارگاه‏های تولید پوشاک در شهر یزد شرکت داشتند. جهت تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی از پرسشنامه نوردیک و به منظور شناسایی ریسک‏ فاکتورهای موثر در وقوع آن‏ها، از چک‏لیست ارگونومیک طراحی‏شده استفاده گردید و شاخص‏های ارگونومیک محاسبه شدند. تجزیه و تحلیل داده‏ها به‏وسیله نرم‏افزار 17 SPSS و با استفاده از آزمون‏های ANOVA و ROC curve انجام شد.

نتایج

یافته‏ها نشان‏دهنده شیوع بالای اختلالات اسکلتی- عضلانی، به‏خصوص در قسمت فوقانی بدن در جمعیت مورد بررسی بود. در این مطالعه، رابطه معنی‏داری بین شاخص ارگونومیک محاسبه‏شده و اختلالات در نواحی مختلف بدن مشاهده شد (05/0p<). میانگین این شاخص در افراد دارای اختلال کمتر بود که شرایط نامطلوب ارگونومیکی را نشان می‏داد. به علاوه 7/68 درصد از شاغلین در اولویت اول اقدامات اصلاحی (لزوم انجام اقدامات اصلاحی در حداقل زمان ممکن) قرار گرفتند.

نتیجه‏ گیری

 شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در شاغلین کارگاه‏های مورد مطالعه بالا بود. چک‏لیست تهیه‏شده به عنوان ابزار مناسب و کم‏هزینه‏ای جهت ارزیابی ارگونومیک کارگاه‏های خیاطی شناخته شد. همچنین نتایج نشان داد که عمده مشکلات ارگونومیک در این کارگاه‏ها ناشی از وضعیت نامطلوب کلیه زمینه‏ های مورد بررسی در چک‏لیست شامل شرایط عمومی محیط کار، سازماندهی کار، حمل دستی بار، ابزار دستی، ایستگاه‏ کار و پوسچر کار می‏باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2058850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!