مقایسه کمی بیان ژن CK19 در نمونه خون زنان مبتلابه سرطان تخمدان با نمونه نرمال در جمعیت ایران با روش Real- Time PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان تخمدان پنجمین علت مرگ ومیر ناشی از سرطان در زنان ایران و ایالات متحده است. تشخیص دیر بیماری می تواند منجر به مرگ بیمار گردد و درمان آن هزینه بسیاری را به اقتصاد کشور وارد می نماید. لذا تشخیص به موقع بیماری، درد و هزینه های تحمیلی را برای بیماران کاهش خواهد داد. بررسی تغییرات بیان ژن CK19 قابلیت تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان را دارد. در این مطالعه پتانسیل بیان ژن CK19 به عنوان بیومارکری مولکولی در تشخیص سرطان تخمدان در سیستم گردش خون با استفاده از تکنیک Real Time PCR موردبررسی قرار گرفت تا بتوان با انجام تحقیق و بررسی بیشتر در مورد مکانیسم و نحوه اثر این ژن، از آن به عنوان یک هدف مناسب برای درمان سرطان تخمدان استفاده کرد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه مورد شاهدی بر روی 50 نمونه خون زنان مبتلابه سرطان تخمدان و 50 نمونه خون کنترل نرمال افرادی که به بخش انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی مراجعه کرده بودند، انجام شد. بعد از جمع آوری نمونه ها و استخراج  RNAتام نمونه خون اپیتلیال تخمدان فریز شده،cDNA  سنتز شد. درنهایت بیان مارکر زیستی CK19 در 50 نمونه خون بیمار و 50 نمونه خون نرمال با استفاده از روش RT-PCR موردبررسی قرار گرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که بیان ژن CK19 در مبتلایان به سرطان تخمدان به طور معناداری در مقایسه با نمونه شاهد، به میزان 99/4 برابر افزایش یافته است. همچنین نتایج گویای این مطلب بود که افزایش بیان، وابسته به شدت بیماری بوده و با پیشروی مرحله بیماری، بیان ژن CK19 افزایش می یابد.

نتیجه گیری

 این آزمایش گویای افزایش معنادار بیان ژن CK19 در افراد مبتلابه سرطان تخمدان بود به نحوی که پیشنهاد می شود که این امر احتمالا سبب مهار فعالیت ژن های سرکوب کننده تومور می گردد. بررسی و تائید نقش کلیدی این ژن می تواند گامی مهم در جهت غربالگری، بیومارکری مناسب جهت تشخیص غیرتهاجمی و زودهنگام سرطان تخمدان و بررسی روند درمان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1665 تا 1674
لینک کوتاه:
magiran.com/p2059008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!