بررسی تاثیر تناسب توده و فضاهای شهری بر کمیت وقوع جرم در شهر بهبهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه توجه به امنیت شهر و شهروندان از اولویت های اساسی مدیران و برنامه ریزان شهری محسوب می شود. برنامه ریزی و طراحی محیط های شهری و ارزیابی نقش کالبد شهر در کاهش جرائم شهری، زمینه و مسئله مورد مطالعه این پژوهش بوده است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر تناسب توده و فضاهای شهری بر کمیت وقوع جرم در شهر بهبهان است.
روش
پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش شناسی، توصیفی- تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و بررسی های میدانی است. جامعه آماری مجموعه جرائم سرقت، قتل، کیف قاپی، فحشا و تجاوز به عنف در سال 1394 است. داده های موردنیاز با مراجعه به کلانتری های شهر بهبهان و عکس های هوایی حاصله از تصویربرداری هوایی توسط پهپاد اخذ شد. به منظور تهیه و تولید نقشه توده و فضای بهبهان از تصاویر ماخوذه، عکس های پهپاد با استفاده از نرم افزار Agisoft PhotoScan استانداردسازی و در نهایت در نرم افزار ArcGIS تبدیل به نقشه شد. جهت انجام تحلیل داده های میزان وقوع جرائم و تحلیل فضایی آن ها، از توابع Kernel و زمین آمار از مجموعه ابزارهای موجود در Spatial Analyst Tools استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که از کل مساحت 23.488.034 مترمربع شهر، 7.542.299 مترمربع را توده های شهری و 15.973.475 مترمربع را فضاهای شهری اشغال کرده اند. لذا، تناسب توده به فضا در شهر رعایت نشده و حجم توده و بافت پر شهر نسبت به فضاهای خالی بیشتر بوده و تمرکز آن در بخش مرکزی شهر است؛ به گونه ای که پهنه های اطراف شهر و حواشی شهر را فضاهای خالی تشکیل داده است که این امر ناهمگونی بافت فیزیکی محیط را نمایان می کند. نتیجه گیری: تناسب توده و فضا در شهر بهبهان رعایت نشده، به طوری که هر چه به حواشی شهر و فضاهای خالی اطراف شهر پیش رفته می شود، وقوع جرائم شهری کمتر شده و بالاترین میزان جرائم شهری در توده های شهری و بافت های متراکم تر بخش مرکزی شهر وقوع یافته است که این امر تاثیر بافت محیط بر کمیت وقوع جرم در شهر را گویا می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!