نقش پلیس در جمع آوری ادله الکترونیکی در فضای مجازی در نظام حقوقی ایران، فرانسه و کنوانسیون جرائم سایبری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه فناوری اطلاعات ابزاری در دست تبهکاران و رایانه ها باعث تسهیل وقوع جرائم در دنیای مجازی و حتی دنیای واقعی شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی نقش و اختیارات پلیس در جمع آوری ادله الکترونیکی در نظام حقوقی ایران و کشور فرانسه و کنوانسیون جرائم سایبری انجام شده است.
روش
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و براساس روش، توصیفی- تحلیلی است که بر پایه منابع کتابخانه ای با استفاده از منابع موجود، به بررسی، توصیف و تحلیل ابعاد و زوایای گوناگون موضوع پژوهش پرداخته شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده به صورت کیفی و مبتنی بر استنتاج محقق از منابع و متون بوده است. یافته ها: یافته های پژوهش بیانگر آن است که فرآیند تحقیق، کشف و جمع آوری ادله در فضای مجازی براساس قوانین ایران، فرانسه و کنوانسیون جرائم سایبری بر عهده پلیس گذاشته شده است. تفاوت ها و شباهت های فراوانی بین مقررات دو کشور و کنوانسیون وجود دارد و در ایران در بحث تفتیش و توقیف و حفاظت از ادله، پلیس نقش محوری دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که پلیس در جمع آوری ادله در فضای مجازی به جهت بی هویتی افراد و همچنین سرعت ناپدید شدن صحنه جرم، با چالش جدی مواجه است و تحصیل اینگونه ادله، مستلزم تخصص کافی در زمینه فناوری اطلاعات و رعایت قواعد و اصول فنی است. در نظام حقوقی هر دو کشور ایران و فرانسه، پلیس اولین کسی است که با ادله الکترونیک برخورد می کند و در جمع آوری، مستندسازی و حتی ارزیابی ادله، نقش کلیدی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!