شناسایی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ کارآفرینی در نظام سلامت از مهمترین مولفه های توسعه کارآفرینی و موفقیت اقتصادی کشورها محسوب می شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1396 انجام شد.

روش پژوهش

 این پژوهش کیفی کاربردی در سال 1396 انجام گرفت. در ابتدا 10 نفر از صاحب نظران حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. سپس از روش دلفی برای نقد و اولویت بندی عوامل استفاده شد. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل چارچوبی با نرم افزار 10Max QDA و برای تحلیل داده های فاز دلفی از آمار توصیفی به کمک نرم افزار SPSS 22  استفاده شد.

یافته ها

 در فاز اولیه، با تجزیه و تحلیل داده ها، 3 طبقه (بسترسازی، هدایت و عملیات و تثبیت و نهادینه سازی) و 15 زیر طبقه استخراج شد. سپس در فاز دلفی، 12 عامل به عنوان عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در حوزه سلامت تایید شدند. مهمترین عوامل در توسعه کارآفرینی، عوامل توانمندسازی نیروهای کاری، مشتریان و ذی نفعان و جذب سرمایه های درونی و خارجی برای راه اندازی کسب و کار با میانگین نسبی 4/73 بود.

نتیجه گیری

در راهبردهای توسعه کارآفرینی در حوزه سلامت، به سیاستگذاران توصیه می شود که اقدامات و تصمیم گیری های آن ها براساس راهبردهای مبتنی بر تفکیک عوامل شناسایی شده باشد، به صورتی که بر مبنای شرایط محیطی و منابع جاری به ارتقای فرصت ها و پیامدهای کارآفرینی منجر گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
240 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p2061325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!