بررسی چالش های روانشناختی مادران با فرزند ترانس سکچوال: یک مطالعه پدیدارشناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خانواده اولین و مهمترین نظام اجتماعی است و نخستین مکانی است که هویت جنسی هر فرد در آن شکل میگیرد که بر اساس آن فرد خود را به عنوان یک زن یا یک مرد میپذیرد. نخستین روابط هر فرزند با مادر شکل میگیرد و نقش مادر پر رنگ تر از سایر اعضای خانواده میباشد. مادری که فرزندش دچار اختلال هویت جنسی میشود، ممکن است تجارب متفاوت و حتی چالش برانگیزی را تجربه کند. از این رو پژوهش حاضر به بررسی چالش های روانشناختی مادران دارای فرزند ترانس سکچوال پرداخته است.

روش کار

روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدار شناسی توصیفی، و جمع آوری اطلاعات پژوهش از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، مادران دارای فرزند ترانس سکچوال بودند که از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف و با روش گلوله برفی در سال 1397 در برخی از شهرهای ایران انتخاب شدند. داده گیری با مصاحبه با 17 مادر به اشباع رسید و اطلاعات پژوهش با روش هفت مرحله ای کلایزی تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج بررسی ها نشان داد که چالش های روانشناختی مادران شرکت کننده را میتوان به پنج مضمون اصلی، شامل: "احساسات منفی و دردناک مادران، دغدغه های مادر پیرامون آینده فرزند، واکنشهای منفی و غرض ورزانه خانواده و بستگان، استیگمای جامعه و عدم حمایت یابی تخصصی و دولتی" طبقه بندی کرد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده، عدم آگاهی و اطلاعات بسیار کم درباره موضوع ترانس سکچوال و تغییر جنسیت، باعث بیم، شرم و سردرگمی در این مادران شده است. تجارب دردناک این مادران با برداشت های اشتباه و منفی اطرافیان و جامعه پیرامون این موضوع تشدیدتر هم میشود. آگاهی از مشکلات روان شناختی و جسمانی که این مادران و فرزندان آنها میتواند اطلاعات مناسبی را برای کار و درمان در اختیار متخصصان بهداشت روانی و نظام سلامت در کشور قرار بدهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2063464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!