نقش بخشش و تحمل پریشانی بر رضایت زندگی سالمندان شهر قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افزایش طول عمر و فزونی جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای قرن حاضر است. رضایت از زندگی به عنوان نشانه ای بارز از سازگاری موفقیت آمیز فرد با تغییر در موقعیت های گوناگون زندگی مورد توجه قرار می گیرد. عوامل متعددی در رضایت از زندگی نقش دارند. ازجمله این عوامل بخشش و تحمل پریشانی می باشد. لذا پژوهش حاضر باهدف نقش بخشش و تحمل پریشانی بر رضایت زندگی سالمندان شهر قزوین انجام شد.

روش کار

روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 150 سالمند ساکن در خانه های سالمندان شهر قزوین بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان، 108 نفر انتخاب شدند. داده ها با استفاده پرسش نامه های تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005)، بخشش تامپسون و همکاران (2005) و رضایت از زندگی داینر (1985) و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد، ضریب همبستگی بین تحمل پریشانی و رضایت از زندگی (0/680 = r ،0/001 > P) و بخشش با رضایت از زندگی (0/616 = r،0/001 > P) معنی دار است. همچنین مولفه های تحمل پریشانی 46/8 به طور مثبت و مولفه های بخشش 38/1 به طور مثبت رضایت از زندگی را پیش بینی می کنند (0/001 > P).

نتیجه گیری

نتایج پژوهش اهمیت بخشش و تحمل پریشانی بر رضایت زندگی سالمندان را نشان می دهد و پیشنهاد می‏شود که مدل‏ های درمانی بخشش درمان و تحمل پریشانی جهت ارتقای رضایت از زندگی سالمندان مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2063467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!