بررسی وضعیت فعالیت فیزیکی و عوامل موثر بر آن در سالمندان شهر خرم آباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سالمندی جمعیت یکی از اساسی ترین چالش های جهان امروز به شمار می رود. با توجه به رشد فزاینده جمعیت سالمندان و اهمیت شناسایی عوامل موثر بر فعالیت فیزیکی آنان، این مطالعه با هدف تعیین وضعیت فعالیت فیزیکی و عوامل موثر بر آن در سالمندان شهر خرم آباد انجام شد.

روش ها

این مطالعه توصیفی-تحلیلی، مقطعی در سال 1396 بر روی 450 نفر از سالمندان شهر خرم آباد انجام شد. اطلاعات با استفاده از 4 پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه سطح فعالیت فیزیکی (CHAMPS)، پرسشنامه دانش فعالیت فیزیکی و مقیاس نگرش به فعالیت فیزیکی (ATPA) جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، ANOVA و رگرسیون گام به گام در نرم افزار SPSS نسخه 22 آنالیز شدند.

نتا یج

میانگین سنی افراد 51/5 ±20/64 سال بود. میانگین فعالیت فیزیکی MET-min/wk 81/184±02/251 بود. میانگین فعالیت فیزیکی با سطح تحصیلات (001/0=P)، وضعیت اشتغال (006/0=P) و وضعیت اقتصادی درک شده (003/0=P) ارتباط معنی داری داشت. همچنین همبستگی مستقیم و معنی داری بین میانگین فعالیت فیزیکی با وزن (031/0=P، 102/0=r) و رضایت از زندگی (011/0=P، 120/0=r) وجود داشت. همچنین دانش (001/0=P) و نگرش (001/0=P)، سطح فعالیت فیزیکی را به طور معناداری پیش بینی کردند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که فعالیت فیزیکی اکثر سالمندان مورد مطالعه، کم و متوسط بود. سالمندان بی سواد، کارگر و دارای درآمد کم، فعالیت فیزیکی کمی داشتند. در نظر گرفتن برنامه های مناسب در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
280 تا 291
لینک کوتاه:
magiran.com/p2065423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!