بررسی کتاب الشکوک رازی بر جالینوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در دوره نهضت ترجمه و پیش از آن اندیشه های طبی و فلسفی یونان باستان به نوعی قطعی قلمداد می شد، از جمله ویژگی های دوره تالیف، نوآوری هایی در طب و ایجاد شک و تردید در برخی باورهای علوم یونان است. این پژوهش به ایرادهایی که رازی درباره موضوع طب به جالینوس در کتاب «الشکوک رازی» می گیرد، می پردازد. از آن جهت که برای نخستین بار در دوره تمدن اسلامی، برخی از اندیشه های جالینوس در کتاب یادشده مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، بررسی و تحلیل کتاب رازی از جایگاه و اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

مواد و روش ها

این پژوهش در راستای بیان استقلال نظری دانشمندان اسلامی، به ویژه رازی، به روش پیمایش کتابخانه ای با تکیه بر منابع اصیل تاریخ پزشکی انجام گرفته است.

یافته ها

ایرادهایی که رازی بر دیدگاه های طبی جالینوس وارد دانسته و همچنین نظرات مخالف با رازی در مورد این کتاب، بیان می شود. با بررسی های انجام شده مشخص گردید که کتاب «الشکوک» به طور کامل به زبان فارسی ترجمه نشده است و تنها چند تصحیح بر آن انجام گرفته است. دو نمونه از تصحیحات، متعلق به مهدی محقق و مصطفی لبیب عبدالغنی می باشد. سه نسخه از کتاب الشکوک رازی علی جالینوس در کتابخانه ملک به شماره 4573 (که اکنون در اختیار کتابخانه آستان قدس رضوی است)، کتابخانه مجلس شورای اسلامی به شماره 9014 و کتابخانه ملی به شماره 2915085 که از روی نسخه موجود در ملک استنساخ شده اند، موجود می باشد.

نتیجه گیری

کتاب الشکوک می تواند به عنوان یک منبع معتبر علمی و تاریخی در اختیار محققانی که قصد مطالعه در مورد جالینوس و حتی خود رازی دارند، مورد استفاده قرار گیرد. از این اثر می توان مقالات ارزشمندی در موضوع های گوناگون طبی و فلسفی به رشته تحریر درآورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!