تاثیر کلونیدین خوراکی قبل از عمل بر روی درد شانه در کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک با بیهوشی عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک، در حال حاضر روش استاندارد طلایی برای درمان سنگ کیسه ی صفرا می باشد. این مطالعه، با هدف بررسی تاثیر کلونیدین قبل از عمل بر روی درد شانه بعد از کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک با بیهوشی عمومی انجام شد.

روش ها

 در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی شده ی دو سو کور، 64 بیمار کاندیدای کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک انتخابی مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران به طور تصادفی در هر یک از دو گروه دریافت کننده ی کلونیدین (گروه مورد) و دارونما (گروه شاهد) قرار گرفتند. گروه شاهد، دارونما به طور خوراکی و گروه مورد، 150 میکروگرم کلونیدین خوراکی قبل از بیهوشی دریافت کردند. پیش دارو 90 دقیقه قبل از القای بیهوشی برای بیماران تجویز شد. میزان درد شانه بعد از عمل، بر اساس نمره دهی دیداری و میزان داروی ضد درد مصرفی در 24 ساعت اول مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

در ریکاوری بعد از عمل، میانگین نمره ی درد در گروه شاهد نسبت به گروه مورد بیشتر بود و از نظر آماری، تفاوت معنی داری داشت (03/0 = P). نمره ی درد در 6، 12 و 24 ساعت بعد از عمل نیز در گروه مورد کمتر بود، اما این تفاوت از نظر آماری متفاوت نبود (05/0 < P). میزان مصرف داروی ضد درد در گروه مورد در 24 ساعت بعد از عمل به طور معنی داری کمتر بود (02/0 = P). تغییرات همودینامیک ناشی از لارنگوسکوپی در گروه مورد بر گروه شاهد برتری نداشت و دو گروه یکسان بودند، اما میزان کاهش ضربان قلب در زمان قبل از عمل در گروه مورد بیشتر بود (02/0 = P).

نتیجه گیری

استفاده ی دز تنهای 150 میکروگرم کلونیدین 90 دقیقه قبل ازالقای بیهوشی برای کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک به طور قابل مقایسه ای نمره ی درد شانه بعد از عمل را در ریکاوری کاهش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1129 تا 1135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2072046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!