اختلال عملکرد جنسی پس از زایمان در زنان ایرانی و عوامل مرتبط با آن: مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 اختلال عملکرد جنسی زنان در دوران پس از زایمان، یکی از مشکلات مهم سلامتی زنان در دوران پس از زایمان می باشد. این مطالعه، با هدف تعیین اختلال عملکرد جنسی در دوره ی پس از زایمان و عوامل مرتبط با آن در زنان ایرانی انجام شد.

روش ها

 در این مطالعه ی مرور سیستماتیک و متاآنالیز، مقالات ایرانی منتشر شده در پایگاه های PubMed،Scopus، Web of science، ProQuest، Magiran، Scientific Information Database (SID)، IranMedex و IranDoc با استفاده از کلید واژه های مرتبط با «عملکرد جنسی پس از زایمان» مورد جستجو قرار گرفتند. معیار ورود شامل مطالعات مشاهده ای (بین سال های 2019-1990) بود که ابزارهای استاندارد جهت سنجش عملکرد جنسی استفاده کرده بودند. جهت بررسی احتمال سوگیری در انتشار نتایج، از آزمون آماری Egger's استفاده شد. واکاوی داده ها، با استفاده از نرم افزار STATA 14 انجام شد.

یافته ها

در این مطالعه، تعداد 12 مقاله بعد از انجام کیفیت سنجی با ابزار Newcastle-Ottawa، مورد واکاوی قرار گرفتند. میانگین کلی نمره ی عملکرد جنسی پس از انجام واکاوی حساسیت،30/22 (80/22-80/21) و در بعد میل جنسی 52/3 (84/3-20/3)، کمترین نمره و در بعد رضایت جنسی 28/4 (40/4-03/4) بود. عوامل مرتبط با عملکرد جنسی شامل عوامل فردی و دموگرافیک، عوامل پزشکی و عوامل عاطفی و روانی بودند.

نتیجه گیری

عملکرد جنسی پس از زایمان در زنان ایرانی تحت تاثیر عوامل متعددی می باشد. از این رو، توصیه می شود در مشاوره های پس از زایمان، به بعد جنسی زندگی زنان توجه شود و جهت اقدامات مداخله ای در این زمینه برنامه ریزی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1149 تا 1161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2072053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!