الگوی ژنوتیپی جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس ایزوله شده از بینی ناقلین در بین کارکنان بیمارستان های شهید بهشتی و امام سجاد شهر یاسوج به روش کواتایپینگ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

استافیلوکوکوس اورئوس در سطوح مختلف بدن انسان از جمله پوست و غشای مخاطی به ویژه سوراخ‏های قدامی بینی کلونیزه می شود. در روش کواتایپینگ بر اساس پلی مورفیسم ژن کواگولاز (coa)، استافیلوکوکوس اورئوس تیپ بندی می شود. هدف از این مطالعه تعیین کواتایپ های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از سوراخ قدامی بینی در کارکنان بیمارستان های شهید بهشتی و امام سجاد شهر یاسوج بود.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی مقطعی، 125 ایزوله استافیلوکوکوس اورئوس از سوراخ قدامی کارکنان بیمارستان های شهید بهشتی و امام سجاد جمع آوری شد. برای تایپینگ ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس ناحیه '3 ژن coa به وسیله واکنش زنجیره ای پلی مراز تکثیر شد. در نهایت محصولات PCR با آنزیم III Hae تحت برش آنزیمی قرار گرفتند و بر روی ژل آگاروز الکتروفورز شدند. سویه های باکتری بر اساس تفاوت در تعداد و اندازه باندهای DNA تیپ بندی شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

 با تکثیر ژن coa، 9 الگوی مختلف تک باندی به اندازه تقریبی 400 تا 860 جفت باز  دیده شد.  در بین باندهای مشاهده شده، باند 610 جفت بازی در 36 (8/28%) ایزوله به عنوان تیپ غالب شناسایی شد. به دنبال برش آنزیمی ژن coa با آنزیمIII Hae ، 15 الگوی متفاوت کواتایپ از شماره C1 تا C15 مشاهده شد. در بین الگوها، الگوی C3 با 24 ایزوله، الگوی غالب بود. الگوی کواتایپ خاصی متعلق به بخش یا گروه شغلی خاصی در هیچ یک از بیمارستان های مورد مطالعه یافت نشد.

 نتیجه گیری

استافیلوکوکوس اورئوس های جدا شده از بینی کارکنان بیمارستان ها، تنوع ژنتیکی زیادی را در ژن coa خود نشان دادند، اما فقط تعداد کمی از کواتایپ ها به عنوان سویه غالب بودند. از آنجا که کوا تایپ غالبی در هیچ یک از بخش ها و گروه های شغلی یافت نشد، منبع باکتری ها برای کلونیزاسیون در سوراخ های قدامی بینی کارکنان بیمارستان ها احتمالا در محیط خارج از بیمارستان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
807 تا 819
لینک کوتاه:
magiran.com/p2074809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!