طراحی آغازگرهای واکنش زنجیره ای پلیمراز و کارایی آنها به منظور شناسایی جهش های ژن FAH عامل بیماری تیروزینمی نوع یک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

تیروزینمی نوع یک بیماری اتوزومی مغلوب به دلیل نقص آنزیم فوماریل استواستات هیدرولاز (FAH) می باشد، تا کنون حدود 40 جهش پاتوژن برای این ژن معرفی شده است. هدف از این تحقیق تعیین و طراحی آغازگرهای واکنش زنجیره ای پلیمراز و کارایی آنها به منظور شناسایی جهش های ژن FAH عامل بیماری تیروزینمی نوع یک بود.

روش بررسی

در این مطالعه مورد شاهدی، 12 نفر وارد مطالعه شدند و در دو گروه مساوی؛ اول شش نفر مبتلا به بیماری تیروزینمی نوع یک و گروه دوم شش نفر غیر مبتلا، پس از اخذ رضایت آگاهانه نمونه خون استخراج شد و سپس استخراج DNA  از نمونه های خون انجام گرفت. برای قسمت هایی از ژن که در پژوهش های قبلی جهش گزارش شده بود، آغازگر واکنش زنجیره ای پلیمراز طراحی شد. اختصاصیت آغازگرهای طراحی شده با بانک های اطلاعاتی آنلاین مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس طی واکنش زنجیره ای پلیمراز قطعات ژن تکثیر شد. سپس قطعات تکثیر یافته پس از تخلیص تعیین توالی شدند و در نهایت آنالیز توالی به منظور پیدا کردن جهش عامل بیماری انجام گرفت.

یافته ها

آغازگرهای طراحی شده قطعات ژن FAH را به طور کاملا اختصاصی تکثیر کردند. توالی یابی قطعات تکثیر شده منجر به شناسایی جهش بی معنی +709 C>T در اگزون 10 ژن هر شش مورد بیمار مورد مطالعه گردید. والدین افراد بیمار ناقل این جهش ژنتیکی بودند. در هیچ یک از افراد گروه کنترل جهش ژنتیکی در ژن FAH یافت نشد.

نتیجه گیری

جهش بی معنی  +709 C>Tیک جهش بیماری زا در ژن FAH می باشد که قبلا فقط در ترکیه گزارش شده بود. آغازگرهای طراحی شده به طور مقرون به صرفه و به طور اختصاصی قادر بودند ژن FAH را تکثیر کنند. هم چنین میتوان از این آغازگرها  جهت شناسایی افراد ناقل بیماری و همین طور تشخیص قبل از تولد بیماری تیروزینمی نوع یک استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
820 تا 829
لینک کوتاه:
magiran.com/p2074810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!