تاثیر استفاده از زبان کنترل شده و زبان آزاد در بازیابی مقاله های از پایگاه های اطلاعاتی پروکوئست و ساینس دایرکت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رشد و گسترش اینترنت، روش های دستیابی به داده ها را دگرگون کرده و برای ایجاد سهولت و شتاب در مکان یابی اطلاعات، امکانات بسیاری در وب ایجاد شده است. یکی از این ابزارها پایگاه های اطلاعاتی هستند که به نمایه سازی مقاله های مجله ها می پردازند .
هد ف: این پژوهش به شناسایی تاثیر مستند سازی کلید واژه ها با استفاده از اصطلاحنامه پزشکی بر بازیابی مقالات از پایگاه های پروکوئست و ساینس دایرکت می پردازد.

مواد و روش ها

این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و به روش نیمه تجربی انجام شد. به این صورت که برای سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلید واژه های زبان آزاد و کلید واژه های مستند شده با اصطلاحنامه پزشکی، توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و پژوهشگر مشاهده و ارزیابی شده است.

نتایج

میزان راهبندی اطلاعات بازیابی شده برای کلید واژه های زبان آزاد در پایگاه های اطلاعاتی پروکوئست و ساینس دایرکت به ترتیب با مقدار86/56 و81/41 بیش از کلید واژه های استاندارد شده با مقدار 39/50 و 69/39 بوده است. میزان جامع بودن اطلاعات بازیابی شده برای کلید واژه های زبان آزاد در پایگاه های اطلاعاتی پروکوئست و ساینس دایرکت به ترتیب با مقدار 79/34 و 55/26 بیش از کلید واژه های استاندارد شده با مقدار 10/31 و 75/25 بوده است. برپایه نتایج ، میزان معنی داری آزمون برای هر دو پایگاه اطلاعاتی پروکوئست و ساینس دایرکت به ترتیب 403/0و 548/0 بوده و با توجه به زبان آزاد و استاندارد شده در پایگاه های اطلاعاتی پروکوئست و ساینس دایرکت اختلاف معنی داری وجود نداشت.

نتیجه گیری

 مستند سازی کلید واژه ها در پایگاه های اطلاعاتی پروکوئست و ساینس دایرکت بر مانعیت اطلاعات بازیابی شده تاثیر معناداری نداشت . مستند سازی کلید واژه ها در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست بر میزان جامعیت اطلاعات بازیابی شده تاثیر معناداری ندارد. مستند سازی کلید واژه ها در دو پایگاه اطلاعاتی پروکوئست و ساینس دایرکت تاثیری بر میزان بازیابی مقالات نداشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2076146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!