جایگزیدگی و انتقال اسپین الکترون ها در توالی های دی ان ای در اثر تابش نور لیزر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اعمال شرایط محیطی مختلف به سامانه ‏های زیستی جهت بررسی و ایجاد جریان‏ های اسپینی از زمینه‏ های مطالعاتی نو ظهور در حال پیشرفت است. اخیرا بررسی جریان‏های اسپینی با اعمال دما به عنوان اثرات محیط توجه دانشمندان زیادی را به خود اختصاص داده است. از طرفی در علم اسپینترونیک از اسپین و جریان‏های اسپینی الکترون به منظور پردازش، حفظ و انتقال امن اطلاعات استفاده می ‏شود. با توجه به کاربردهای گسترده لیزر در علوم پزشکی، در این مطالعه با به کارگیری لیزر مادون قرمز به منظور اعمال حرارت روی سلول به بررسی شرایط ایجاد و هدایت جریان ‏های اسپینی ناشی از حرارت محیط پرداخته می‏شود.

روش بررسی

برای این منظور، توالی‏های مختلف مولکول DNA به عنوان مولکول مرکزی، تعبیه شده در حمام حرارتی جهت شبیه‏ سازی اثرات محیطی (که در این مطالعه پرتو نور لیزر می‏ باشد) را در نظر می گیریم و از دو انتها زنجیره مولکول را به الکترودهایی در ولتاژهای قابل کنترل متصل می‏کنیم. با تغییر ولتاژ الکترودها و فرکانس حمام در طول توالی‏های مختلف، شرایط ایجاد جریان‏ های اسپینی بررسی می‏شود.

یافته‏ ها

در تعداد جفت بازهای کمتر، سیستم، رفتار جایگزیده از خود نشان می‏دهد. نتایج به دست آمده با به کارگیری ابزارهای آشوب کوانتومی مشخص می‏کند که با افزایش طول توالی در زنجیره DNA تقارن‏های سیستم شکسته و تابع موج اسپینی سیستم از حالت جایگزیدگی خارج می شود و سیستم به سمت ایجاد جریان‏های اسپینی می‏رود.

نتیجه‏ گیری

با استفاده از تغییرات ایجاد شده در محیط سلولی ناشی از تابش لیزر می‏توان سیستمی برای ایجاد و هدایت جریان‏های اسپینی طراحی کرد به‏ طوری که بتوان با به کارگیری جریان‏ های اسپینی، ذخیره و انتقال اطلاعات در اسپینترونیک مولکولی را بهبود داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2077572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!