اشتیاق شغلی پرستاران و ارتباط آن با حمایت اجتماعی ادراک شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

برای بهبود اشتیاق شغلی در محیط کار پرستاری لازم است که عوامل مرتبط با آن شناسایی شود تا در صورت لزوم تقویت و یا اصلاح شود. از جمله این عوامل می توان به حمایت اجتماعی ادراک شده اشاره نمود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط اشتیاق شغلی پرستاران با حمایت اجتماعی ادراک شده صورت پذیرفت.

روش بررسی

پژوهش مقطعی از نوع همبستگی توصیفی بود که در بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند در سال 1397 انجام شد. در این پژوهش 120 پرستار به روش نمونه گیری چند مرحله ای وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های اشتیاق شغلی Utrecht و حمایت اجتماعی ادراک شده Zimet جمع آوری شدند و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و شاخص های آمار توصیفی و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تی مستقل تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین مولفه های قدرت، جذب (02/0, P=20/0r=) و نمره کل اشتیاق شغلی با مولفه خانواده حمایت اجتماعی ادراک شده (0.02, P=0.20r=) همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد که از نظر آماری این همبستگی ضعیف است. بین مولفه فداکاری اشتیاق شغلی (02/0P=) با جنسیت رابطه معنی داری وجود دارد و پرستاران زن دارای میانگین بیشتری می باشند. همچنین بین مولفه های قدرت (03/0P=)، فداکاری (02/0P=) و نمره کل اشتیاق شغلی (02/0P=) با بیمارستان محل کار رابطه معنی داری وجود دارد.

نتیجه گیری کلی

 با توجه به یافته های پژوهش، بین حمایت اجتماعی ادراک شده از جانب خانواده و اشتیاق شغلی پرستاران رابطه ضعیفی وجود دارد. در مولفه فداکاری اشتیاق شغلی نیز، پرستاران زن نسبت به پرستاران مرد از نمره بالاتری برخوردار بودند. با ارائه نتایج پژوهش حاضر به مدیران پرستاری و سرپرستاران در بیمارستان ها می توان، باعث آگاهی آنان از میزان اشتیاق شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرسنل پرستاری شد و به آنان کمک کرد تا در ایجاد محیط کاری انگیزشی که سبب افزایش اشتیاق به کار در پرستاران شود، گام بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2081984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!