انتخاب شاخص های راهبردی و ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها با استفاده از روش تحلیلی سلسله مراتبی فازی و تاپسیس (مطالعه موردی: صنایع شیمیایی در بورس اوراق بهادار تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال های اخیر به دنبال رقابتی شدن اقتصاد جهانی و افزایش آگاهی عمومی از مسایل مالی و سرمایه گذاری، بازار سرمایه نگاه ها را بیش از پیش به خود معطوف کرده است و اغلب شرکت ها به منظور جلب توجه سرمایه گذاران اقدام به تولید کالا و خدمات دارای کیفیت بالا و بهای تمام شده پایین می کنند. در این بین تعدادی از شرکت ها نیز سعی می کنند با ارایه اطلاعات غیرواقعی و گمراه کننده تصویر مطلوبی از وضعیت شرکت نشان داده و خود را در سطح رقابت برای جذب سرمایه گذاران حفظ کنند. از این رو ارزیابی عملکرد شرکت ها با شاخص های مناسب و گوناگون و همچنین رتبه بندی آنها با در نظر گرفتن این شاخص ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای سرمایه گذاران مطلوبیت دارد.
هدف از انجام پژوهش، نگاه متوازن به معیارهای حسابداری(نسبت های مالی) و معیارهای مبتنی بر ارزش آفرینی برای ارزیابی و سنجش عملکرد مالی شرکت ها است تا با استفاده از آن ، قضاوت بهتری از توانمندی اقتصادی شرکت های بورس اوراق بهادار انجام گیرد. برای این منظور، از نظرات خبرگان مالی و اقتصادی با استفاده از پرسشنامه و انجام مقایسات زوجی بهره گرفته شده است. در ادامه از روش تحلیل سلسله مراتبی فازیFAHP ، وزن هر معیار تعیین و در پایان با استفاده از روشTOPSIS رتبه بندی شرکت های صنعت شیمیایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است.
نتایج ارزیابی نشان می دهد که شرکت های : پتروشیمی فناوران، پتروشیمی شازند، پتروشیمی آبادان ، معدنی املاح و پتروشیمی فارابی، به ترتیب در رتبه های اول تا پنجم شرکت های برتر صنعت شمیایی در دوره 5 ساله 1389 تا 1393 قرار می گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2086246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!