بررسی تاثیر پتدین بر پارامترهای فیزیولوژیک نوزادان مادران سزارین غیر اورژانسی شده به روش اسپاینال در بیمارستان امیرالمومنین گراش در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

یکی از چالش های جراحی سزارین مدیریت و کنترل درد در مادر است. اینکه آیا  عوارض مرتبط با نوزادی در صورت تسکین درد  مادر با پتدین  ایجاد می شود یا خیر ؟ باید موردتوجه بیشتری قرار بگیرد. هدف مطالعه بررسی تاثیر پتدین بر پارامترهای فیزیولوژیک نوزادان مادران سزارین شده به روش اسپاینال در بیمارستان امیرالمومنین گراش در سال 1396 می باشد.

مواد و روش ها

 مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی است که روی 116 نوزاد که مادران آن ها تحت سزارین غیر اورژانسی به روش بیهوشی اسپاینال قرار گرفته اند انجام شد. مادران  موردمطالعه به روش تخصیص تصادفی با بلوک های دوتایی در گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخله شامل مراقبت های روتین (شیاف دیکلوفناک 100 میلی گرم) در گروه کنترل و تجویز تک دوز 100 میلی گرم پتدین به صورت انفوزیون وریدی در گروه آزمون بود که توسط متخصص بیهوشی انجام گرفت. طی 48 ساعت بستری نوزاد در بخش، پارامترهای فیزیولوژیک نوزادان در هر دو گروه توسط پژوهشگر و کمک پژوهشگر ثبت گردید.

یافته ها

 علی رغم اینکه میانگین تعداد ضربان قلب نوزادان گروه پتدین (21/141) طی 48 ساعت ابتدایی تولد بیشتر از گروه کنترل (45/140) بود اما آزمون تی مستقل تفاوت معناداری را ازنظر میانگین تعداد ضربان قلب نوزاد (354/0=p) و درصد اکسیژن خون شریانی(580/0=p) بین دو گروه نشان نداد. میانگین تعداد تنفس در 48 ساعت ابتدایی تولد در گروه کنترل بیشتر از گروه پتدین بوده است (116/0=p) و میانگین دمای بدن نوزادان بین دو گروه ناچیز بوده است (352/0=p).

نتیجه گیری

 تجویز تک دوز پتدین بر پارامترهای فیزیولوژیک نوزادان مادران سزارین شده غیر اورژانسی به روش اسپاینال تاثیر معنی دار آماری نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
725 تا 734
لینک کوتاه:
magiran.com/p2086549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!