بررسی القای آپوپتوز توسط پلاسمای سرد اتمسفری به عنوان مکانیسم مرگ سلولی در رده ی سلولی سرطان دهانه ی رحم (Hela)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان و سومین عامل مرگ و میر در ایران است. روش های درمانی بسیاری برای مقابله با سرطان مورد بررسی قرار گرفته اند. استفاده از پلاسمای سرد اتمسفری و محیط فعال شده توسط آن، یکی از روش های تحقیقاتی نوین در زمینه ی درمان سرطان است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی القای آپوپتوز توسط پلاسمای سرد اتمسفری به عنوان مکانیسم مرگ سلولی در رده ی سلولی سرطان دهانه ی رحم (Hela) انجام شد.

روش ها

 در این مطالعه ی تجربی ابتدا اثرات پلاسمای اتمسفری هلیم و هلیم + اکسیژن و محیط فعال شده توسط آن ها (Plasma activated medium یا PAM) بر روی زیست پذیری سلول های Hela مورد بررسی قرار گرفت. سپس، میزان H2</sub>O2</sub> محیط و همچنین، میزان پروتئین های کاسپاز 3، کاسپاز 8، B-cell lymphoma protein 2 (Bcl-2) و Bcl-2-associated X (Bax) در هر دو روش تابش مستقیم پلاسما و PAM به ترتیب از طریق MTT assay، Medium H2</sub>O2</sub> assay و Western Blot analysis مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

میزان کاهش زیست پذیری سلول ها در روش تابش مستقیم پلاسما بیش از محیط فعال شده توسط آن بود (001/0 > P) و افزودن اکسیژن به پلاسما، باعث افزایش مرگ سلولی گردید. میزان H2</sub>O2</sub> محیط در روش مستقیم بیش از روش محیط فعال شده بود (001/0 > P). همچنین، سطح بیان پروتئین های کاسپاز-3 و کاسپاز-8 در روش مستقیم، بالاتر از روش PAM بود (010/0 > P). افزایش نسبت Bcl-2/Bax نیز القای آپوپتوز را به عنوان مکانیسم اثر نشان داد (001/0 > P).

نتیجه گیری

پلاسمای سرد اتمسفری، منبعی برای تولید گونه های فعال اکسیژنی و نیتروژنی است و باعث تولید رادیکال های آزاد مانند H2</sub>O2</sub> در محیط مایع می شود که نقش مهمی در مرگ سلول های سرطانی دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از پلاسمای مستقیم و PAM از طریق القای آپوپتوز، باعث مرگ سلولی می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1354 تا 1360
لینک کوتاه:
magiran.com/p2087521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!