بررسی تاثیر سه دز متفاوت سوفنتانیل بر تغییرات ضربان قلب و فشار خون بعد از لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه و مقایسه ی آن با گروه شاهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 اختلال همودینامیک از عوارض شایع و جدی در طی لوله گذاری داخل تراشه است که جهت پیش گیری از آن، روش های پیش گیرانه ی مختلفی ارایه شده است، اما در این زمینه اتفاق نظر وجود ندارد. این مطالعه، با هدف تعیین تاثیر سه دز متفاوت سوفنتانیل بر تغییرات ضربان قلب و فشار خون بعد از لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه و مقایسه ی آن با گروه شاهد انجام گرفت.

روش ها

 در یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی دو سو کور، 128 بیمار تحت اعمال جراحی تحت بیهوشی عمومی در 4 گروه 32 نفره توزیع شدند. در گروه اول، به عنوان گروه شاهد، دارویی تزریق نشد و در سه گروه دیگر، به ترتیب 1/0، 2/0 و 3/0 میکروگرم/کیلوگرم سوفنتانیل قبل از لارنگوسکوپی به بیماران تزریق شد و متغیرهای همودینامیک بیماران در دقایق صفر، 1، 3، 5 و 10 بعد از لارنگوسکوپی تعیین و بین چهار گروه مقایسه شد.

یافته ها

 روند تغییرات فشار خون در طی مدت لارنگوسکوپی بین چهار گروه اختلاف معنی داری داشت، اما تغییرات ضربان قلب و درصد اشباع اکسیژن بین چهار گروه اختلافی نداشت. بررسی تغییرات سطح متغیرهای همودینامیک نشان داد که گروه دریافت کننده ی دز 3/0 میکروگرم/کیلوگرم سوفنتانیل، از ثبات بالاتری در حین لارنگوسکوپی برخوردار بودند و در زمان لارنگوسکوپی، متغیرهای همودینامیک آن ها دچار افزایش یا کاهش قابل توجهی نشدند.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که دز 3/0 میکروگرم/کیلوگرم سوفنتانیل با ثبات مطلوب همودینامیک بیماران در طی لارنگوسکوپی و تعبیه ی لوله ی تراشه همراه می باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
1369 تا 1375
لینک کوتاه:
magiran.com/p2087523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!