بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی مراقبین مبتلایان به اختلالات اسکیزوفرنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اسکیزوفرنی، یکی از اختلالات روانی وخیم بوده که بر کیفیت زندگی مراقبان و اطرافیان آنها بسیار تاثیر گذار می باشد. این پژوهش با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی مراقبین بیماران مبتلا به اختلالات اسکیزوفرنی انجام شد.

روش بررسی

این پژوهش از نوع پژوهش های روش شناختی بوده و جامعه آن را تمام مراقبین بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی استان اصفهان در سال 1397 تشکیل می دادند. به روش نمونه گیری مستمر، 155 نفر از مراقبین بیماران اسکیزوفرنی سه بیمارستان اعصاب و روان و سه مرکز نگهداری از بیماران اعصاب و روان مزمن تحت پوشش بهزیستی در یک بازه ی زمانی سه ماهه انتخاب شدند و از آنها خواسته شد به پرسشنامه کیفیت زندگی مراقبین بیماران اسکیزوفرنی  Richieriو همکاران که در این مطالعه ترجمه شد و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی Skevington وهمکاران پاسخ دهند. تعداد 13 نفر نیز جهت پایایی باز آزمایی انتخاب شدند. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد رابطه بارهای عاملی تمامی سئوالات پرسشنامه کیفیت زندگی مراقبین بیماران اسکیزوفرنی با عامل مربوطه معنی دار هستند (05/0P<) و شاخص های برازش نسبتا مناسبی دارند. نتایج پایایی درونی، دامنه آلفای کرونباخ 54/0 تا 92/0 را در خرده مقیاس های مختلف این پرسشنامه نشان داد. نتایج پایایی بازآزمایی نشان داد ضرایب همبستگی پیرسون تمامی خرده مقیاس های این پرسشنامه در دو مرحله اجرا شده معنی دار هستند (05/0 P<) و ضریب همبستگی کلی آن 96/0 بوده است. نتایج روایی همزمان بین خرده مقیاس های این پرسشنامه با پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی معنی دار به دست آمدند (05/0 P<) و ضریب همبستگی آن 56/0- بوده است. یعنی بین دو پرسشنامه همبستگی قوی و معکوسی وجود داشته است.
نتیجه گیری کلی: نتایج به دست آمده نشان می دهد نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی مراقبین مبتلایان به اختلالات اسکیزوفرنی روایی و پایایی نسبتا مطلوبی داشته و برای استفاده در مراقبین مبتلایان به اسکیزوفرنی در جامعه ایران در مراکز درمانی کاربرد دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2089957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!