بررسی ژنوتیپی سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاومبه متی سیلین جدا شده از عفونت ادراری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)، اخیرا به عنوان علل مهم عفونت دستگاه ادراری (UTI) ظهور کرده اند. اهداف این مطالعه، تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از UTI و شناسایی وجود mecA (عامل مقاومت به متی سیلین) و تیپ های  SCCmecبود.

مواد و روش ها

 در این مطالعه مقطعی، 44 ایزوله استافیلوکوکوس اورئوس در پاییز سال 2017 از بیماران مبتلا به UTI در دو بیمارستان سنندج در غرب ایران جمع آوری شد. حساسیت به 9 آنتی بیوتیک و ونکومایسین به ترتیب توسط روش انتشار از دیسک و E تست تعیین شد.mecA  و تیپ های SCCmec توسط PCR شناسایی شدند. آمار توصیفی برای ارزیابی داده ها استفاده شد.

یافته ها

 ونکومایسین، لینزولید و تری متوپریم- سولفامتوکسازول بالاترین حساسیت (بالای 90 درصد) را نشان دادند و به دنبال آن (جنتامیسین 4/86، سفوکسی تین 5/79، تتراسایکلین 3/77، کلیندامایسین 75، سیپروفلوکساسین 4/70، اریترومایسین 3/52 و پنی سیلین 8/6) درصد قرار گرفتند. ایزوله های بیماران بستری، در مقایسه با ایزوله های بیماران سرپایی، به آنتی بیوتیک ها حساس تر بودند. از 44 ایزوله، 9 مورد (5/20 درصد) MRSA که از آن ها 6 مورد از بیماران سرپایی جدا شدند. 5 از 9 ایزوله MRSA، حامل ژنmecA  بودند و از این ها، 2 ایزوله حامل SCCmecVبودند در حالی که 3 ایزوله غیرقابل تیپ بندی بودند.

استنتاج

مطالعه ما پیشنهاد می کند که تری متوپریم- سولفامتوکسازول، ونکومایسین یا لینزولید برای درمان UTI  ایجاد شده توسط MRSA، می توانند عوامل مناسبی باشند. شناسایی MRSA در ادرار، نگرانی جدی است و نیازمند نظارت بر مقاومت دارویی استافیلوکوکوس اورئوس است.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!