سطح سرمی کلسیم و ویتامین D در کودکان مبتلا به درد قفسه سینه با منشا استخوانی عضلانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

درد قفسه سینه شایع ترین دلیل مراجعه کودکان به متخصصین قلب است. در کودکان درد قفسه سینه بیشتر مرتبط با اختلالات غیرقلبی مانند مشکلات غضروف و دنده ها، تروما، کشیدگی عضلات و علل ریوی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش احتمالی کمبود کلسیم و ویتامین D در ایجاد درد قفسه سینه استخوانی عضلانی کودکان انجام شد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه مورد شاهدی همسان شده، تعداد 100 کودک 15-5 ساله با درد قفسه سینه و تعداد 100 کودک سالم از نظر درد قفسه سینه پس از کسب رضایت آگاهانه در سال 1398 در بیمارستان امیرکبیر شهر اراک از نظر کلسیم و ویتامین D بررسی شدند. تحلیل داده ها توسط نرم افزار آماری stata v.11 انجام شد.

یافته ها

 میانگین متغیرهای سن، وزن، قد و کلسیم در دو گروه مورد و شاهد با هم اختلاف معنی دار نداشت. میانگین کلسیم در کودکان مبتلا به درد قفسه سینه برابر 83/0±39/9 و در کودکان سالم برابر 6/0±26/9 به دست آمد که اختلاف این دو گروه معنی دار نبود (206/0=p). میانگین ویتامین D در کودکان با درد قفسه سینه برابر 96/4±51/22 و در کودکان سالم برابر 81/9±33/40 به دست آمد. اختلاف این دو گروه معنی دار بود (002/0=p). نتایج رگرسیون لجستیک برای رابطه ویتامین D با درد قفسه سینه نشان داد، نسبت شانس معنی دار و برابر 63/7 و با حدود اطمینان 23/15-86/3 می باشد.

استنتاج

این مطالعه گواه خوبی است برای این که بسیاری از دردهای قفسه سینه مرتبط با کمبود ویتامین D است و پیشنهاد می شود که در کودکان مبتلا به درد قفسه سینه با منشا استخوانی عضلانی، سطح سرمی ویتامین D مورد ارزیابی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!