تاثیر گیاهان دارویی بومی ایران بر هلیکوباکتر پیلوری : مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری گرم منفی و میکروآئروفیل می باشد. حدود نیمی از جمعیت انسانی جهان آلوده به این باکتری می باشند. این باکتری یکی از عوامل اصلی زخم معده و سرطان معده شناخته شده است. افزایش مقاومت های آنتی بیوتیکی، هزینه بالای درمان های ترکیبی و عوارض جانبی نامطلوب، منجر به افزایش تمایل به روش های جایگزین نظیر استفاده از آنتی اکسیدان ها، عوامل ضدالتهابی، پروبیوتیک ها و داروهای گیاهی شده است. 

مواد و روش ها:

در این بررسی تحقیقات صورت گرفته بر روی اثرات 29 خانواده گیاهی شامل 69 گونه گیاهی در ایران برعلیه هلیکوباکتر پیلوری در شرایط آزمایشگاهی و بالینی، بررسی و دسته بندی شده است.

نتایج

با توجه به نتایج به دست آمده می توان از گیاهانی نظیر نعناع، آویشن شیرازی، مروتلخ، گئوم ایرانیکوم، سماق، ملک ازرق، گلپر، زنیان، افنسطین، شیرین بیان، زیتون و انار به عنوان گیاهانی که بیشترین تاثیر را برعلیه هلیکوباکتر پیلوری در شرایط آزمایشگاهی از خود نشان داده اند یادکرد. 

بحث و نتیجه گیری:

باتوجه به اثرات ضد باکتریایی گیاهان موردبررسی در این مطالعه، این گیاهان دارویی پتانسیل استفاده به عنوان جایگزینی مناسب در درمان عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری را دارا می باشند اما قبل از هر چیز باید سنجش عملکرد ضد باکتریایی عصاره های گیاهی برعلیه هلیکوباکتر پیلوری هم در شرایط آزمایشگاهی و هم در شرایط بالینی مورد ارزیابی قرار گیرد. تعیین ماده موثر می تواند به تحقیقات بعدی در این زمینه کمک شایانی نماید. همچنین عملکرد گونه های گیاهی یکسان در مناطق مختلف باید سنجیده شده و نهایتا درزمینه تاثیرگذاری آن ها نتیجه گیری شود. در ارتباط با سویه های هلیکوباکتر پیلوری مورد آزمایش نیز بایستی از یک سویه استاندارد برای ارزیابی عملکرد ضد باکتریایی عصاره های گیاهی مختلف استفاده شود و استفاده از سویه های متفاوت ممکن است نتایج متفاوتی را در مورد تاثیر ضد باکتریایی عصاره گیاهی یکسان حاصل نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!