تاثیر جیره حاوی مونوترپن های فنلی کارواکرول، منتول و تیمول بر عملکرد تولیدی و پاسخ ایمنی سلولی و هومورال در جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه برای بررسی اثر جیره حاوی کارواکرول، منتول و تیمول به ترتیب با 400، 200 و 200 میلی گرم درکیلوگرم بر عملکرد تولیدی، پاسخ ایمنی سلولی و هومورال با استفاده از 96 قطعه جوجه گوشتی نر در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 12 تکرار و هر یک شامل دو جوجه انجام شد. اثر جیره های آزمایشی بر افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک جوجه های گوشتی معنی دار نبود (05/0<p). افزودن منتول به جیره در دوره سنی 14 تا 42 روزگی مصرف خوراک جوجه های گوشتی را در مقایسه با پرندگان شاهد و تغذیه شده با جیره های حاوی تیمول و کارواکرول کاهش داد (05/0>p). میانگین عیار آنتی بادی علیه ویروس های نیوکاسل و گامبورو در سن 42 روزگی برای جوجه های دریافت کننده جیره حاوی کارواکرول، منتول و تیمول تفاوت معنی داری نداشت (05/0<p). وزن نسبی اندام های ایمنی شامل بورس فابریسیوس، طحال و تیموس در سن 42 روزگی تحت تاثیر افزودن مونوترپن ها به جیره قرار نگرفت (05/0<p). درصد هتروفیل در خون جوجه های دریافت کننده منتول به طور معنی داری از گروه شاهد کمتر بود (05/0>p). نسبت هتروفیل به لنفوسیت برای جوجه های دریافت کننده منتول نسبت به گروه شاهد کمتر بود ولی تفاوت معنی داری با جوجه های تغذیه شده با جیره حاوی کارواکرول و تیمول نداشت (05/0<p). افزودن هر سه ترکیب منوترپن فنلی به جیره طی روزهای 32 تا 35 دوره پرورش، موجب کاهش التهاب ناشی از تزریق فیتوهماگلوتینین در ساعات 6، 12، 24 و 48 پس از تزریق شدند (05/0>p). نتیجه گیری شد که بر مبنای التهاب پوستی ناشی از تزریق فیتوهماگلوتینین، هر سه مونوترپن فنلی کارواکرول، منتول و تیمول، خاصیت ضد التهاب قابل توجهی بروز دادند.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!