ارزیابی اثر پرایمینگ و اندازه بذر بر عملکرد زیست توده، شاخص کارایی مصرف آب و برخی ویژگی های اکوفیزیولوژیک اکوتیپ های پیاز خوراکی (Allium cepa L.)

پیام:
چکیده:

به منظور بررسی اثر پرایمینگ و اندازه بذر بر عملکرد زیست توده،کارایی مصرف آب و برخی ویژگی های اکوفیزیولوژیک اکوتیپ های پیاز خوراکی، این پژوهش در دو سال زراعی 1391 و 1392 به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی اجرا گردید. فاکتورهای آزمایش شامل پرایمینگ در چهار سطح (هیدروپرایمینگ با آب مقطر، اسموپرایمینگ با نیترات پتاسیم، پرایمینگ با استفاده از محلول فولامین2 درصد و شاهد (پرایمینگ نشده)، اندازه بذر در سه سطح (ریز، متوسط و درشت) و اکوتیپ در دو سطح قرمز آذرشهر و زرقان بود. ویژگی های عملکرد زیست توده، کارایی مصرف آب سوخ و زیست توده، محتوای نسبی آب برگ، میزان آب مصرفی، شاخص برداشت، هدایت روزنه ای در مرحله سوخ دهی و پر شدن سوخ، میزان رشد، درجه باردهی، انرژی دریافتی و مقدار انرژی تولیدی مورد بررسی قرار گرفت. اثر پرایمینگ و اندازه بذر از نظر تمام ویژگی مورد بررسی از لحاظ آماری تفاوت معنی دار نشان داد. نتایج نشان داد که پرایمینگ بذر موجب بهبود عملکرد زیست توده و ویژگی های اکوفیزیولوژیک گیاه گردید، به طوری که بیشترین میزان عملکرد زیست توده (98/105 تن در هکتار)، کارایی مصرف آب سوخ (98/4 کیلوگرم در متر مکعب)، کارایی مصرف آب زیست توده (30/13 کیلوگرم در متر مکعب)، شاخص برداشت (82 درصد) و محتوای نسبی آب برگ (86 درصد) به پرایمینگ با ماده فولامین تعلق داشت و کمترین آن ها از تیمار شاهد به دست آمد. بیشترین عملکرد زیست توده (33/100 تن در هکتار)، کارایی مصرف آب سوخ (88/4 کیلوگرم در متر مکعب)، کارایی مصرف آب زیست توده (30/13 کیلوگرم در متر مکعب)، شاخص برداشت (80 درصد) و محتوای نسبی آب برگ (85 درصد) از بذور درشت و کمترین آن ها از بذر ریز به دست آمد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد پیش تیمار بذر با استفاده از ماده فولامین و بذور درشت در مقایسه با سایر روش های پیش تیمار و اندازه بذر، باعث بهبود ویژگی های پیاز خوراکی گردید، لذا استفاده از پیش تیمار با ماده فولامین و اندازه درشت بذر جهت کاشت پیاز در شرایط مشابه این آزمایش قابل توصیه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!