بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان متخصص ارولوژی در زمینه پیشگیری از سنگ های کلیوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سنگ کلیه با شیوع و بروز فزآینده در دهه های اخیر، در میان مشکلات سیستم ادراری دارای بالاترین بار بیماری است. در حالی که اقدامات پیشگیرانه می توانند میزان عود سنگ را به طور چشمگیری کاهش دهند، پیروی از دستورکارهای پیشگیرانه در میان ارولوژیست ها مشخص نیست. این مطالعه با هدف ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد متخصص های ارولوژی در زمینه پیشگیری از تشکیل سنگ های ادراری برای اولین بار در کشور طراحی گردید.

روش بررسی

این مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی با روش نمونه گیری در دسترس در مرکز پژوهش های بیماری های کلیوی و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بر روی پزشکان ارولوژیست شرکت کننده در بیستمین کنگره ارولوژی ایران (اردیبهشت 1396) انجام گرفت. پرسشنامه مطالعه شامل پرسش هایی در خصوص آگاهی، نگرش و عملکرد ارولوژیست ها در زمینه اقدامات دارویی و تغذیه ای پیشگیری از سنگ های ادراری و نیز داده های دموگرافیک، پیشینه ی تحصیلی و شغلی افراد بود. امتیازات مربوط به نگرش و آگاهی پزشکان براساس تعداد سوال با پاسخ درست محاسبه شد.

یافته ها: 

نرخ پاسخ دهی 18/08% بود. در گستره ی آگاهی 96/2% و در گستره ی عملکرد 73/4% از پزشکان دست کم نیمی از امتیازات را کسب کردند. هیچ همبستگی معناداری بین امتیاز آگاهی و عملکرد مشاهده نشد (0/706=p). سابقه کار و زمان گذشته از پایان دانش آموختگی ارتباط منفی با امتیاز آگاهی (به ترتیب 0/02= p و 0/026=p) و عضویت در هیئت علمی ارتباط مثبت با امتیاز عملکرد داشت (0/022=p). بیشتر پزشکان نگرش خوبی در مورد موثر بودن پیشگیری از سنگ داشتند.

نتیجه گیری: 

در مجموع متخصص های ارولوژی آگاهی، نگرش و عملکرد خوبی در مورد پیشگیری از سنگ های ادراری داشتند. با این وجود عملکرد آن ها کمتر از سطح آگاهی آن ها بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
701 تا 706
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!