ارزیابی الگوی تجویز آمفوتریسین B و بررسی فراوانی ابتلا به واکنش های حین تزریق این دارو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

باوجود عوارض خطیر جانبی آمفوتریسین B، هنوز برخی از فرم های این دارو بهترین انتخاب درمانی برای بیماران با عفونت های قارچی مهاجم هستند. با تجویز درست پروتکل پیش درمانی می توان تا حدودی از بروز برخی عوارض ناخواسته آمفوتریسین B به ویژه واکنش های حین تزریق، پیشگیری کرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی و انواع واکنش های حین تزریق و ارزیابی الگوی پیش درمانی رایج برای تجویز آمفوتریسین B طراحی گردید.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، بیمارانی که از بهمن 1395 تا اسفند 1396 در بیمارستان های سیدالشهداء (ع) و الزهراء (س) اصفهان بستری شده و داروی آمفوتریسین B دریافت نموده اند، وارد مطالعه شدند. نحوه عملکرد پزشکان در تجویز پیش درمان ها و نیز داده های مربوط به واکنش های حاد حین انفوزیون دارو، شامل تب، لرز، ترومبوفلبیت، سردرد، تهوع و استفراغ ثبت گردید.

یافته ها: 

در این دو مرکز درمانی، بیشترین دارویی که به عنوان پیش درمان مورد استفاده قرار می گرفت هیدروکورتیزون بود. دیفن هیدرامین به دلیل نداشتن شکل دارویی مناسب در هیچکدام از این مراکز استفاده نمی شد. واکنش های حین تزریق شایع شامل تهوع و استفراغ، تب و لرز، کهیر، سردرد و افت فشارخون بوده و در 19 نفر (27%) از بیمارانی که پیش درمان دریافت نکرده بودند و دو نفر (3%) از بیمارانی که تنها یک نوع داروی پیش درمان دریافت کرده بودند، دیده شد. 20 نفر (28%) از بیماران دچار تب، لرز و سردرد و هفت نفر (10%) از بیماران دچار تهوع و استفراغ شدند.

نتیجه گیری:

 در مطالعه حاضر، تنها بیمارانی دچار عارضه حین تجویز دارو شدند که فقط یک نوع پیش درمان دریافت کرده و یا هرگز پیش درمانی برایشان در نظر گرفته نشده بود. بنابراین نتایج این مطالعه بر لزوم پیش درمانی مناسب در کنترل واکنش های حین تزریق دارو تاکید دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
760 تا 766
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!