بررسی تاثیر کوتاه مدت و بلندمدت متغیرهای اقتصادی بر روند ازدواج و طلاق در ایران با تاکید بر کانال های کنترلی جنسی و آموزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحولات ازدواج و وقوع طلاق می‏تواند با مسائل جنسی، نهادی و اقتصادی که امکان تشکیل یا ادامه زندگی مشترک را تسهیل یا دشوار می‏کنند ارتباط داشته باشد. در این پژوهش، تاثیر متغیرهای اقتصادی بر روند ساختاری (پایدار) و روند تصادفی ازدواج و طلاق با بهره ‏گیری از فیلتر کالمن (KF)، با تاکید بر کانال‏های کنترلی نسبت جنسیتی و نرخ باسوادی در ایران طی دوره 13481395 در دو الگوی کوتاه‏مدت و بلندمدت مبتنی بر مدل خودرگرسیون با وقفه ‏های توزیعی (ARDL) بررسی شده است. نتایج نشان می‏دهد میان روند ساختاری (پایدار) متغیر طلاق و متغیرهای اقتصادی رابطه معنا‏دار و مثبتی وجود دارد. نکته حائز اهمیت این است که کانال‏های کنترلی نسبت جنسی و نرخ باسوادی هستند که امکان تاثیرگذاری و تفسیر دقیق و معنا‏دار بیکاری و تورم بر روند ساختاری (پایدار) طلاق را فراهم می‏ آورند. به علاوه، نسبت جنسی و نرخ باسوادی خود نیز تاثیر مثبت و معنا‏داری بر روند ساختاری (پایدار) ازدواج دارند. از این رو، تاکید و توجه ویژه به مکانیسم هشدار نسبت جنسی و برنامه‏ ریزی در خصوص نرخ باسوادی می‏تواند تاثیری مضاعف و هم ‏افزا بر بهبود روند ازدواج در ایران داشته باشد. بنابراین، تشکیل خانواده در ایران به طور ویژه تحت تاثیر زمینه‏ های جنسی (به ویژه نسبت جنسی) و زمینه ‏های آموزشی (به ویژه نرخ باسوادی) است، ولی تصمیم به طلاق می‏تواند علاوه بر متغیرهای جنسی و آموزشی، تحت تاثیر تورم و بیکاری نیز باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
487 تا 511
لینک کوتاه:
magiran.com/p2094087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!