بررسی تنوع آللی پلی مورفیسم VNTR در ژن مونوآمین اکسیداز A زنان و مردان جوان مشهدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فعالیت آنزیم مونوآمین اکسیداز A (MAOA) در اختلالات خلق و خو و فعالیت پایین همراه با رفتارهای پرخاشگرانه تغییر می یابد. ژن مونوآمین اکسیداز A که نقش مهمی در تخریب نوروترانسمیترهایی مانند سروتونین (نه اپی نفرین) و دوپامین بازی می کند، حاوی پلی مورفیسم هایی در ناحیه ی پروموتر خود است که بر کارایی رونویسی تاثیر می گذارد. همچنین، ژنوتیپ MA0A-VNTR با اعمال روان شناختی و سطح فعالیت بدنی مرتبط است. هدف از انجام مطالعه ی حاضر، تعیین تنوع ژنتیک و فراوانی آللی MAOA-VNTR در جمعیت جوان مشهدی و مقایسه ی آن با داده های مشابه از جمعیت های سایر کشورها بود.

روش ها:

از 124 داوطلب (شامل 56 مرد و 68 زن با میانگین سن 7/5 ± 3/24 سال) مشهدی نمونه ی بزاق تهیه شد. DNA از نمونه ی سلول های گونه استخراج شد و ژنوتیپ MAOA با استفاده از Polymerase chain reaction (PCR) با پرایمرهای اختصاصی ژن شناسایی شدند. پلی مورفیسم ها توسط PCR با استفاده از پرایمرهای Forward: 5′ACAGCCTGACCGTGGAGAAG-3′ و Revers: 5′GAACGTGACGCTCCATTCGGA-3′ شناسایی شدند و منجر به محصولات 321 جفت باز (آلل 3 تکرار)، 336 (آلل 5/3 تکرار)، 351 (آلل 4 تکرار) و 381 (آلل 5 تکرار) شد.

یافته ها:

از نتایج ترتیب توالی ناحیه ی پروموتر R5/3، R5/4 و R 5/5 تکرار با موفقیت به جای تکرارهای R3، R4 و R5 که توسط محققان قبلی معرفی شده بود، شناسایی شد. نتیجه ی ژنوتایپ MAOA-VNTR نشان داد که به ترتیب سه ژنوتیپ 5/4*5/4، 5/3*5/3 و 5/4*5/3، با حدود 77/46، 61/26 و 96/20 درصد و دو آلل 5/3 و 5/4 با 50/37 و 06/58 درصد شایع ترین آلل ها بودند. نتایج مطالعه ی حاضر در مقایسه با داده های دوازده جمعیت، تفاوت معنی داری بین فراوانی آلل با سایر جمعیت های عراقی، آفریقایی، نیوزلندی (با منشا اروپایی)، آلمانی، ایتالیایی، چینی و آمریکایی داشت (05/0 > P).

نتیجه گیری:

فراوانی آلل MAO-A بین گروه های نژادی متفاوت است و فراوانی آلل R5/4 در جمعیت مردان و زنان مطالعه ی حاضر بیشتر بود؛ در نتیجه، همان گونه که در مطالعات گذشته نیز تایید شده است، افراد دارای آلل R5/4 به دلیل فعالیت بالای رونویسی ژن MAOA از سطح فعالیت بدنی، افسردگی و انگیختگی پایین تری برخوردار بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1415 تا 1421
لینک کوتاه:
magiran.com/p2094262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!