شاخص های اپیدمیولوژیک و روند بروز بروسلوز انسانی در استان کردستان در سال های 95-1388 : مطالعه مقطعی

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف

استان کردستان به دلیل بالا بودن تعداد موارد بیماری یکی از مناطق موردتوجه برای برنامه های کشوری کنترل بروسلوز بوده است. این مطالعه با هدف تعیین برخی شاخص های اپیدمیولوژیک و روند بروز  بروسلوز انسانی در سال های 95-1388  انجام شد.

روش کار

این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری شامل بیماران مبتلا به بروسلوز استان کردستان که بیماری آن ها در فاصله سال های 95-1388 تشخیص داده شده است، بود. اطلاعات مربوط به 6918 مورد بیماری در استان کردستان مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که بالاترین میزان بروز بیماری در استان مربوط به سال 1393 با میزان 54/103 در یک صد هزار نفر و پایین ترین میزان بروز مربوط به سال 1389 با میزان 86/23 در یک صد هزار نفر جمعیت بود. بررسی 8 ساله بیماری نشان داد که بیش ترین میزان بروز بیماری مربوط به شهرستان بیجار است. یافته ها هم چنین نشان داد که بیش ترین درصد تجمعی موارد بیماری مربوط به گروه سنی 44-25 سال بود. در این مطالعه زنان خانه دار و شغل کشاورز- دامدار، ساکنان روستا و جنس مذکر بیش ترین موارد بیماری را به خود اختصاص دادند. در تمامی سال های مورد بررسی اغلب بیماران سابقه تماس با دام را مثبت گزارش کرده اند.

نتیجه گیری

لازم است تا اقدامات همه جانبه ای برای کنترل مسیر انتقال عفونت از دام های اهلی(گاو و گوسفند و بز) و محصولات آن ها به انسان و ارائه راهکارهای پیشگیرانه توسط مسوولان بهداشتی کشور و ارایه دهندگان خدمات بهداشتی- درمانی به ویژه در فصل تابستان برای ساکنان روستاهای استان، زنان خانه دار و مردان صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
323 تا 333
لینک کوتاه:
magiran.com/p2094692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!