بررسی تاثیر آموزش مدیریت درد به دو شیوه سخنرانی و الکترونیکی بر نحوه عملکرد پرستاران شاغل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

 مدیریت درد فرایندی پیچیده است که به واسطه مشارکت تیمی و بین رشته ای تحقق می یابد. پرستاران به عنوان افرادی که بیشترین زمان را با بیمار سپری می کنند، در کنترل درد آن ها نقش مهم و بسزایی دارند، این امر مستلزم دانش، مهارت و ادراک عمیق در خصوص ابعاد چندگانه مدیریت درد می باشد. انتخاب روش آموزشی مناسب یکی از مهم ترین مراحل طراحی آموزشی می باشد. هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر آموزش مدیریت درد به دو شیوه سخنرانی و الکترونیکی بر نحوه  عملکرد پرستاران بخش های جراحی می باشد.

مواد و روش کار

این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی است، که بر روی 78 پرستار شاغل در بخش های جراحی مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز انجام شد. نمونه های پژوهش از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس نمونه ها به طور تصادفی و از طریق بلوک بندی تصادفی با بلوک های 4و 6 تایی، به دو گروه (یک گروه دریافت کننده آموزش به طریق سخنرانی و گروه دوم دریافت کننده آموزش به طریق الکترونیکی) تخصیص داده شدند. جهت پنهان سازی تخصیص از پاکت های مات سربسته شماره گذاری شده از 1 تا 78 حاوی نوع مداخله استفاده شد. مداخله آموزشی در گروه آموزش به روش سخنرانی، چهار جلسه یک ساعته و  برای گروه آموزش به روش الکترونیکی از برنامه مولتی مدیا با استفاده از نرم افزار FLASH جهت آموزش پرستاران استفاده گردید. اطلاعات مربوط به پرستاران در دو مرحله قبل و چهار هفته پس از آموزش با استفاده از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، و چک لیست عملکرد پرستاران جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS/Ver 24 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی شامل مجذوکای، فیشر، تی مستقل و آزمون  ANCOVA انجام گرفت. میزان P کم تر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

دو گروه ازنظر مشخصات فردی- اجتماعی مشابه بودند (05 /0<p). میانگین جمع امتیازات عملکرد پرستاران در گروه مداخله با کنترل نمره پایه بعد از مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری نشان داد (Adjusted Mean difference(MD)=3.2: 95%CI=2.7 to 3.6, p<0.001). همچنین بعد از مداخله آموزشی، در گروه آموزش به روش الکترونیکی میزان استفاده از داروهای مخدر و غیر مخدر بر اساس تجویز پزشک (047/0p=)، استفاده از روش های غیردارویی کنترل درد (006/0p =) و  ارتباط پرستاران با بیمار (001/0>p) بیشتر از گروه آموزش به روش سخنرانی بود.

نتیجه گیری

آموزش به روش الکترونیکی در مقایسه با روش سخنرانی در افزایش میزان عملکرد پرستاران در ارتباط با مدیریت درد موثرتر می باشد. بنابراین جهت آموزش موثر و ایجاد خطی مشی جهت ارزیابی و سنجش درد توسط پرستاران این روش توصیه می شود.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
735 تا 748
لینک کوتاه:
magiran.com/p2095709 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!