تجربه های برون سپاری در بخش بهداشت و درمان: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برون سپاری یکی از روش ها و ابزار های اقتصادی جهت واگذاری خدمات در راستای افزایش اثربخشی و کارایی است. در خصوص سیاست های برون سپاری، شناسایی تجارب و سوابق برون سپاری حائز اهمیت و توجه به آن ضروری به نظر می رسد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه های برون سپاری در بخش بهداشت و درمان ایران، اقدام به مرور مطالعات موجود در این زمینه کرد.

روش پژوهش: 

پژوهش حاضر از نوع مطالعه مروری سیستماتیک است. جهت جستجو برای بهره گیری از اطلاعات موجود در بانک های اطلاعاتی فارسی (Magiran، SID، مجلات بیمارستانی و آموزش پزشکی، دستوالعمل ها و ابلاغیه ها) و خارجی (Google Scholar، PubMed، Scopus) با کلیدواژه های برون سپاری، بخش خصوصی، خرید خدمت، مشارکت دولتی-خصوصی (outsourcing ، private sector،purchasing ، contracting،public-private participation) در بازه زمانی 2000 تا سال 2018 اقدام شد. در مجموع 2972 مقاله یافت شد. تعدای از مقالات پس از بررسی عنوان و چکیده آن ها، از مطالعه حذف شدند. برخی از مقالات هم که متن کامل آن ها در دسترس نبود نیز از مطالعه خارج شدند. همچنین در بررسی و مطالعه مقالات، مقالاتی که در حیطه برون سپاری بخش بهداشت و درمان نبودند، از مطالعه حذف گردیدند. در مجموع  25 مقاله با معیار های ورود به مطالعه (شامل تمامی مقالات چاپ شده در داخل و خارج از ایران در بازه زمانی 2000 تا 2018 در زمینه برون سپاری حوزه بهداشت و درمان با زبان های فارسی و انگلیسی) مرتبط بوده و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها:

 مطالعات مورد بررسی نشان دادند که در اکثر موارد برون سپاری در سطح خدمات بهداشتی و درمانی تا حد زیادی باعث بهبود کیفیت، رضایت بیماران و کارایی شده است. این امر حاکی از آن است که طرح کاهش تصدی گری در مواردی به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافته است، و در زمینه هایی نیز موفق عمل نکرده است که خود نیازمند شفاف سازی و بازنگری درست برای عملکرد هر چه بهتر برون سپاری دارد.

نتیجه گیری

بیمارستان ها باید توجه داشته باشند که در صورت واگذاری یک واحد و انتقال آن به قسمت های غیرمرتبط با تخصص آن ها در حقیقت نمی توان موفقیت واگذاری در ارتقای کارایی و اثربخشی و کاهش هزینه ها را به طور کلی و مطلق پذیرفت. باید توجه داشت سیاست های برون سپاری برای موفقیت هر چه بهتر در سطح بهداشت و درمان نیاز به پیش فرض و الزاماتی دارد که توجه به آن ها برای سیاست گذاران لازم و ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
350 تا 359
لینک کوتاه:
magiran.com/p2098058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!