سنتز سبز نانو ذرات نقره با استفاده از عصاره گیاه آلیوم پارادوکسوم و بررسی فعالیت ضد میکروبی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بروز مقاومت میکروبی در حال افزایش است، از این رو عرضه داروهای جدید ضروری به نظر می رسد. نانوذرات نقره فعالیت ضد میکروبی خوبی از خود نشان می دهند. سنتز این نانو ذرات با استفاده از عصاره های گیاهی می تواند راهی در درمان بیماری های عفونی باشد.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه، سنتز نانوذرات نقره با استفاده از عصاره گیاه الزی(بومی مناطق شمال ایران) با نام علمی آلیوم پارادوکسوم انجام شد. دمای مطلوب، غلظت و pH مناسب در تولید آن به دست آمد. تشکیل و مورفولوژی ذرات با طیف ماورای بنفش، EDS، XRD و SEM مطالعه شد. همچنین اثرات ضدمیکروبی آن ها به صورت حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) وکشندگی (MBC) در مقابل چندین باکتری گرم مثبت و منفی مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها:

 نتایج حاصل از بهینه سازی شرایط واکنش نشان داد که بهترین دما، 85 درجه سانتی گراد، بهترین pH 12، بهترین غلظت 5 میلی مولار نیترات نقره و در مدت زمان 30 دقیقه است. نانو ذرات حداقل تا دو ماه پایدار بودند و اندازه تقریبی آن ها 30 تا 40 نانومتر بود. همچنین نانوذرات اثرات ضد میکروبی قوی بر روی باکتری سودوموناس آئروژینوزا نشان داد. این ذرات بر استافیلوکوک اورئوس و اشرشیاکلی نیز اثرات ضدباکتریایی خوبی نشان دادند.

استنتاج

این مطالعه نشان داد که الزی گیاه مناسبی به عنوان عامل احیاکننده و پوشش دهنده در تهیه نانو ذرات نقره است. نانوذرات حاصل، اثرات ضد باکتریایی خوبی نیز از خود نشان دادند. از این رو، آن ها می توانند از پتانسیل بالایی برای استفاده در زمینه های بیولوژیکی برخوردار باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2098720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!