ارزیابی سمیت برخی از نانوذرات متداول با استفاده از دافنیا مگنا (اDaphnia Magna)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

نانوذرات در صنایع مختلف مانند صنایع الکترونیک، بهداشتی، دارویی، آرایشی و فرایندهای زیست محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین  ارزیابی سمیت آن ها در محیط های آبی لازم به نظر می رسد.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه تجربی، سمیت حاد 6 نوع نانوذره پرمصرف تولیدی در ایران (SiO2, Fe2O3, Al2O3, TiO2, ZnO, MgO) با استفاده از تست سمیت حاد برروی دافنیا مگنا، مطابق روش US-EPA با غلظت های مختلف و در زمان های متعدد مورد بررسی قرار گرفتند. غلظت کشنده 50 درصد (LC50) در فاصله اطمینان 95 درصد براساس روش سازمان حفاظت محیط زیست امریکا و استفاده از برنامه تجزیه و تحلیل Probit محاسبه شد.

یافته ها:

 نتایج به دست آمده نشان داد که بالاترین و کم ترین غلظت کشنده 50 درصد (LC50) برای 6 نانوذره مورد مطالعه به ترتیب Al2O3> Fe2O3> SIO2> TiO2> MgO> ZnO بود. نانوذرات ZnO بالاترین میزان سمیت حاد و Al2O3 کم ترین میزان سمیت حاد در بین نانوذرات ساخته شده ایرانی مطالعه شده بر روی دافنیا مگنا داشتند. در این مطالعه اثر تغییرات مورفولوژیکی در دستگاه گوارش دافنیا مگنا در 96 ساعت قرار گرفتن در معرض تماس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که نانوذرات باعث تغییر مورفولوژیکی در دستگاه گوارش آن ها شده است.

استنتاج

با توجه به این که در مطالعه ما تمامی ویژگی های نانوذرات مورد بررسی، با سایر مطالعات یکسان بود، می توان نتیجه گرفت که از بین پارامترهای مختلف تاثیرگذار بر میزان سمیت نانوذرات، ترکیب شیمیایی و خلوص نانوذرات مهم ترین عواملی هستند که می توانند بر سمیت نانوذرات بررسی شده بر روی دافنیا مگنا تاثیرگذار باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2098721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!