ارزش تشخیصی فاکتور رشد اندوتلیوم عروقی سرم به عنوان نشانه ی حاملگی لوله ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بارداری لوله ای، بیماری مرگباری است که نه تنها زندگی زن را تهدید می کند، بلکه موفقیت باروری او را نیز به کم تر از 50 درصد کاهش می دهد. بسیاری از موارد بیماران قبل رسیدن βhCG به حد قابل افتراق مراجعه می کنند و جهت تشخیص قطعی بیماری و شروع درمان، نیاز به پیگیری طولانی مدت با سطح بتا تیتراژ و سونوگرافی ترنس واژینال دارند که این مسئله باعث به تعویق افتادن تشخیص و درمان بیماری می شود. این مطالعه با هدف تعیین سطح فاکتور رشد اندوتلیوم عروق به عنوان نشانه ی سرمی جهت تشخیص حاملگی لوله ای انجام پذیرفت.

مواد و روش ها:

 جمعیت مورد مطالعه در این مطالعه توصیفی، شامل 103 زن باردار مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی ساری در سال 1397 بود که 50 نفر از آن ها تشخیص بارداری لوله ای در حدود هفته پنجم تا هفتم و نیم بارداری داشته اند و 53 نفر دیگر یک هم گروه دارای بارداری طبیعی با سن حاملگی همسان بودند. برای سنجش سطح VEGF از کیت (Bioassay Technology Laboratory تولید کشور چین) به روش ELISA استفاده شد.

یافته ها:

 در بررسی 103 مورد مادر باردار، دامنه سنی بیماران بین 47-21 سال با میانگین و انحراف معیار 1/6 ± 2/31 سال بود. سطح سرمی VEGF در گروه بارداری لوله ای میانه 5/233 و در گروه با بارداری طبیعی داخل رحمی 9/157 داشت که از لحاظ آماری اختلاف معنی داری داشتند (0001/0>P). در نقطه برش اپتیموم pg/ml 200 میزان VEGF سرم جهت تعیین بارداری لوله ای، حساسیت 86 درصد، ویژگی 9/67 درصد، ارزش اخباری مثبت 6/99 درصد و نسبت درست نمایی مثبت و منفی به ترتیب 68/2 و 21/0 داشته است.

استنتاج

نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد که سطح سرمی VEGF در افتراق حاملگی لوله ای از حاملگی طبیعی با حساسیت و ویژگی مناسبی کمک کننده می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2098722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!