ترجمه و استانداردسازی نسخه فارسی پرسشنامه سنجش فرایند مراقبت توسط ارائه دهندگان خدمت در سندروم داون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سندرم داون شایع ترین نوع اختلالات کروموزومی است که منجر به معلولیت ذهنی می گردد. در سال های اخیر امید به زندگی این کودکان افزایش یافته است، بنابراین نیازهای خاص آنان نیز افزایش خواهد داشت. مداخلات خانواده محور باهدف ارائه خدمات به کودکان و خانواده های آنان اهمیت ویژه ای دارد. چندین ابزار برای اندازه گیری خدمات خانواده محور از دیدگاه والدین و ارائه دهندگان خدمات وجود دارد. اما نسخه فارسی روا و پایایی در منابع اطلاعاتی یافت نمی شود. لذا این مطالعه باهدف ترجمه و استانداردسازی نسخه فارسی پرسشنامه سنجش فرایند مراقبت ارائه دهندگان خدمت در کودکان مبتلابه سندروم داون در شهر اصفهان انجام شد.

مواد و روش ها:

 نسخه اصلی پرسشنامه سنجش فرآیند مراقبت برای ارائه دهندگان خدمت در یک مطالعه اکتشافی طی 3 مرحله ترجمه و نسخه نهایی فارسی تهیه شد. جهت بررسی روایی صوری و محتوایی از نظرات کارشناسان و از ضریب توافق کاپا استفاده شد. جهت تعیین پایایی نسخه فارسی، به روش نمونه گیری سهمیه ای، 83 نفر از کاردرمانگران، پزشکان عمومی و روان پزشکان انتخاب شدند و آزمون - باز آزمون در نمونه ها انجام شد. درنهایت داده های به دست آمده بر اساس نرم افزار آماری SPSS19 و آلفای کرونباخ و شاخص همبستگی درون خوشه ای و روش تحلیل عاملی مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.

نتایج

سازگاری درونی حیطه های چهارگانه پرسشنامه با استفاده از الفای کرونباخ بین 0.778 تا 0.881 به دست آمد. مقادیر پایایی با شاخص همبستگی درون خوشه ای بین 0.75 تا 0.83 بود. همبستگی بین چهار حیطه بر اساس ضریب همبستگی اسپیرمن مطلوب بود. همبستگی هر یک از سوالات با چهار حیطه پرسشنامه نیز درروش تحلیل عاملی (0.72-0.87) مناسب بود.

نتیجه گیری:

 نسخه ترجمه شده فارسی پرسشنامه سنجش فرایند مراقبت توسط ارائه دهندگان خدمت در کودکان مبتلابه سندروم داون با 27 آیتم و در چهار حیطه مختلف از روایی و پایایی مناسبی برخوردار داست و به عنوان ابزاری جهت ارزیابی و ارزشیابی ارائه خدمات در کلیه مراکز ارائه خدمت به کودکان مبتلابه سندروم داون کاربرد دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1870 تا 1878
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!