مدل سازی مبتنی بر عامل برای شبیه سازی بافت پستان و رشد و گسترش تومور در وضعیت های مختلف سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پستان سرطانی است که از رشد غیرعادی سلول های پستان ایجاد می شود. مدل سازی و شبیه سازی رشد و درمان سرطان پستان می تواند ضمن فراهم آوردن امکان انجام آزمایش ها و تحقیقات، زمان و هزینه های درمان را از طریق پیش بینی برخی موارد کاهش دهد. هدف از پژوهش ایجاد مدلی مبتنی بر عامل برای شبیه سازی نمودن بافت پستان و رشد و گسترش تومور در وضعیت های مختلف سرطان پستان بود.

روش

در این پژوهش از روش مدل سازی و شبیه سازی مبتنی بر عامل و مطالعات کتابخانه ای استفاده شد. با استفاده از نرم افزار NetLogo اقدام به طراحی و مدل سازی آناتومی پستان و توسعه مدل با دانش مورد نیاز شد. سپس با توجه به سن بیمار و درجه بندی تومور و چگونگی گسترش سلول های سرطانی، شبیه سازی رشد و تکامل وضعیت های مختلف سرطان پستان در زمان های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. برای اعتبار سنجی مدل، اطلاعات و گزارش های بالینی مربوط به سن، درجه، سایز و رشد و گسترش تومور تعدادی از بیماران مبتلا به سرطان پستان مورد مطالعه و مدنظر قرار گرفت و با خروجی های مدل مقایسه شد.

نتایج

آزمایش های مربوط به تحلیل و اعتبار سنجی مدل نشان داد که مدل توسعه یافته، توانست نتایج نسبتا قابل قبولی در خصوص رشد تومور پستان و تکثیر سلول های سرطانی در غدد لنفاوی در وضعیت های مختلف سرطان پستان به همراه داشته باشد. 

نتیجه گیری

مدل سازی مبتنی بر عامل می تواند به طور نسبتا مفید و کارا در شناسایی و تحلیل رفتار سرطان پستان و پیش بینی رشد و تکثیر سلول های سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
272 تا 287
لینک کوتاه:
magiran.com/p2101140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!