اثر 12 هفته بادی بامپ و مصرف ترکیب عسل و دارچین بر رزیستین، ویسفاتین و مقاومت به انسولین کودکان دارای اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پیشگیری از چاقی و اضافه وزن و عوامل خطرزای مرتبط با آن همچون مقاومت به انسولین از سنین کودکی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی اثر 12 هفته بادی بامپ و مصرف ترکیب عسل و دارچین بر رزیستین، ویسفاتین و مقاومت به انسولین کودکان دارای اضافه وزن انجام شد.

مواد و روش ها: 

پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش نیمه تجربی بود. 50 کودک 9 تا 11 ساله دارای اضافه وزن به صورت تصادفی در پنج گروه بادی پامپ؛ بادی پامپ+عسل؛ بادی پامپ+دارچین؛ بادی پامپ+ترکیب عسل و دارچین؛ و کنترل (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. مداخلات به مدت 12 هفته انجام شد. 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از مداخلات، ضمن اندازه گیری متغیرهای جانبی، از تمام آزمودنی ها نمونه گیری خونی جهت اندازه گیری رزیستین، ویسفاتین، گلوکز و انسولین و محاسبه مقاومت به انسولین گرفته شد. جهت مقایسه و بررسی تغییرات متغیرها در پنج گروه پژوهش و در دو زمان خون گیری (پیش آزمون و پس آزمون)، از آزمون آماری تحلیل واریانس آمیخته بین-درون آزمودنی ها در یک طرح 2×5 (5 گروه و 4 زمان) استفاده شد.

یافته ها : 

نتایج نشان داد که ویسفاتین، گلوکز، انسولین و مقاومت به انسولین در چهار گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی دار کاهش یافت (05/0<p). اما تفاوت تغییرات ویسفاتین، گلوکز، انسولین و مقاومت به انسولین بین چهار گروه مداخله معنی دار نبود (05/0>p). بین تغییرات رزیستین پنج گروه تفاوت معنی دار مشاهده نشد (76/0=p).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج تحقیق احتمالا 12 هفته تمرین بادی پامپ با کاهش ویسفاتین و مقاومت به انسولین (احتمالا تحت تاثیر کاهش درصد چربی بدن) منجر به بهبود سطح تندرستی و پیشگیری از بیماری دیابت در کودکان 9 تا 11 ساله دارای اضافه وزن می شود؛ اما به نظر نمی رسد مصرف همزمان دارچین، عسل و ترکیب آنها نقش چندانی در تاثیر بادی پامپ داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2101239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!