رابطه ی بین ادراک بیماری، متغیرهای شخصیتی و پیروی از درمان در بیماران سکته ی قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگر چه مطالعات نقش عوامل روان شناختی در پیروی از درمان و توصیه های درمانی را مورد تایید قرار داده است، اما جنبه های مختلف نقش ادراک بیماری در پیروی از درمان به طور کامل روشن نیست. مطالعه ی حاضر، به منظور بررسی روابط بین متغیرهای ویژگی های شخصیتی، ادراک از بیماری و پیروی از درمان و همچنین، بررسی نقش واسطه ای ادراک از بیماری بین ویژگی های شخصیتی و پیروی از درمان، انجام گرفت.

روش ها:

 پژوهش حاضر، یک مطالعه ی مقطعی و از نوع همبستگی می باشد. در این مطالعه، 87 نفر از بیماران مبتلا به سکته ی قلبی حاد که در سال 1394 جهت پی گیری و ادامه ی درمان به بیمارستان های تخصصی قلب اصفهان مراجعه نمودند، به روش نمونه گیری پی در پی و بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب گردیدند. پرسش نامه ی اطلاعات دموگرافیک، پرسش نامه ی کوتاه شده ی ادراک بیماری، پرسش نامه ی پنج عاملی ویژگی شخصیتی NEO و پرسش نامه ی پیروی عمومی و اختصاصی از درمان توسط بیماران تکمیل گردید. سپس، داده ها با استفاده از تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها:

تحلیل مسیر داده ها ارتباط معنی دار بین ویژگی مسوولیت پذیری (263/0 = r)، روان نژندخویی (214/0- = r)، برون گرایی (245/0 = r) و گشودگی (167/0 = r) با پیروی عمومی از درمان را نشان داد. همچنین، مشاهده گردید که بین ویژگی برون گرایی (309/0 = r) با پیروی اختصاصی از درمان رابطه ی معنی داری وجود دارد. همچنین، یافته ها نقش واسطه ای ادراک از بیماری را بین ویژگی برون گرایی با پیروی عمومی (154/0 = r) و اختصاصی (139/0 = r) از درمان به طور معنی داری نشان داد.

نتیجه گیری:

به نظر می رسد علاوه بر این که ادراک بیماران از بیماری می تواند بر پیروی از درمان تاثیر مستقیمی داشته باشد؛ همچنین، می تواند از طریق برخی ویژگی های شخصیتی، اثر غیر مستقیمی بر روی پیروی از درمان اعمال کند. از این رو، پیشنهاد می گردد در مداخلات روان شناختی، به منظور ارتقای پذیرش درمان بیماران، پدیده ی ادراک از بیماری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1454 تا 1461
لینک کوتاه:
magiran.com/p2101996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!