راهکارهای اجرایی ارتقای سلامت معنوی اسلامی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

معنویت و معناگروی سابقه ای به قدمت بشریت دارد. این مفهوم در آموزه های اسلامی تحت عباراتی چون «انسان کامل» و «نفس مطمئنه» یا «قلب سلیم» مورد توجه اندیشمندان دینی بوده است. در این نوشته راهکارهای اجرایی ارتقا و نهادینه سازی سلامت معنوی اسلامی در جامعه و نظام سلامت، بررسی شده است.

روش

این مطالعه ارائه یک نظریه در پانل هم اندیشی در ششمین همایش سلامت معنوی اسلامی و مطالعه مروری پیرامون آن است.

یافته ها

برای ارتقای سلامت معنوی اسلامی موارد زیر ضروری است: «تبیین و ترویج مفاهیم و مصادیق»، «طراحی برنامه های آموزشی برای تمام سطوح و مقاطع نظام آموزش عالی سلامت»، «سیاست گذاری عمومی ادغام در نظام سلامت»، «متناسب سازی ساختار و مراکز ارائه خدمات و مراقبت های سلامت»، «توسعه دانش، نگرش و مهارت های فردی در تمام سطوح سرمایه انسانی سلامت»، «بازنگری و ارتقای سیستم خدمات سلامت»، «جلب حمایت های همه جانبه4»، «ارزیابی واقعیت ها، آسیب ها، نیازها و اولویت ها»، و «پایش و ارزشیابی روند ارتقای سلامت معنوی در جامعه و نظام سلامت»

نتیجه گیری

ارتقای سلامت معنوی جامعه براساس آموزه ها و الگوهای اسلامی مرهون تلاش مشترک سیاست گذاران کشوری سلامت و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی است. نظام های آموزشی (آموزش رسمی عمومی، آموزش عالی، آموزش حوزوی، آموزش عالی سلامت، و آموزش عمومی جامعه)، سیاست گذاران سلامت و راهبران معنویت در جامعه، و نهادهای اجرایی مسئول سلامت و فرهنگ جامعه، به صورت شبکه ای فراگیر و هماهنگ نسبت به آموزش، ترویج و تعمیم ساحت سلامت معنوی، محاط بر سایر ساحات سلامت باید اهتمام نمایند. شناسایی الگوها و معرفی آن ها به جامعه، حمایت و تقویت مراکز نمونه، و حمایت از تلاش های مردم نهاد نیز از ارکان راهکارهای اجرایی برای نهادینه سازی سلامت معنوی اسلامی در جامعه می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
186 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p2103566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!