تعیین زمان برداشت مناسب و قابلیت انبارمانی تعدادی از ارقام و ژنوتیپ های امیدبخش”به“(Cydonia oblonga Mill.) در شرایط سردخانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نتیجه شناسایی و جمع آوری ژنوتیپ های”به“در استان اصفهان، دستیابی به ژنوتیپ های امید بخش”به“بوده است. با توجه به اینکه ارزیابی خصوصیات انبارمانی و تعیین میزان مقاومت به نابسامانی های پس از برداشت در محصولات باغی از اهمیت وافری برخوردار است، این تحقیق با هدف تعیین مناسب ترین زمان برداشت و بررسی طول دوره انبارمانی برخی ژنوتیپ های امید بخش”به“حاصل از جمع آوری ژرم پلاسم انجام گرفت. به این منظور میوه های ارقام”به“ویدوجا و”به“اصفهان به همراه ژنوتیپ های KVD2 و KVD4 به عنوان ژنوتیپ های امید بخش در تاریخ های 15، 23 و 30 مهر ماه سال 1395 از ایستگاه تحقیقات مبارکه برداشت شدند. میوه ها به سردخانه با دمای 1±0 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 5±90 درصد منتقل گردیدند. صفات مورد ارزیابی در زمان برداشت و نیز در فواصل یک ماهه به مدت پنج ماه پس از نگهداری در سردخانه طی آزمایش فاکتوریل در پایه طرح کاملا تصادفی با سه تکرار و 10 میوه در هر تکرار مورد ارزیابی قرار گرفتند. طبق نتایج، بیش ترین کاهش وزن در ماه پنجم انبارمانی دیده شد. در این ماه،”به“اصفهان و ویدوجا به ترتیب بیش ترین و کم ترین درصد کاهش وزن را نشان دادند. بیش ترین مواد جامد محلول و شاخص طعم در برداشت سوم و ماه پنجم و چهارم انبارمانی دیده شد. بیش ترین شاخص طعم متعلق به”به“اصفهان و ویدوجا بود. بیش ترین سفتی بافت میوه در زمان برداشت برای”به“اصفهان و ژنوتیپ KVD2 و کم ترین آن برای ژنوتیپ KVD4 و پس از پنج ماه انبارمانی به دست آمد. ژنوتیپ KVD4 در زمان برداشت، بیش ترین و”به“اصفهان، ویدوجا و KVD2 پس از انبارمانی پنج ماهه کم ترین محتوای فنول کل را نشان دادند. ژنوتیپ KVD4 و”به“اصفهان در زمان برداشت بیش ترین محتوای پکتین را نشان دادند. افزایش دوره انبارمانی مقدار پکتین و فنول را کاهش داد. قهوه ای شدن سطحی از ماه چهارم انبارمانی آغاز شد و اختلاف معنی داری با مقدار این صفت در ماه پنجم نداشت. در نهایت بهترین زمان برداشت برای ارقام و ژنوتیپ های اصفهان، ویدوجا، KVD2 و KVD4 به ترتیب 185، 200، 200 و 193 روز پس از تمام گل بود. نگهداری میوه ارقام”به“اصفهان و ویدوجا و ژنوتیپ KVD4 به مدت چهار ماه و میوه ژنوتیپ KVD2 به مدت پنج ماه در سردخانه قابل توصیه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
639 تا 653
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!